Hyppää pääsisältöön
Kuva
Toyota rally2

Rallin MM-sarjan jatko on auki – kausi 2027 tulee olemaan ratkaiseva

Teksti
Kuvat
23.4.2025

Rallin MM-sarjassa on tällä haavaa tasan kaksi autonvalmistajaa, Toyota ja Hyundai. Korealaiset pohtivat edelleen, jatkavatko sarjassa edes tämän kauden jälkeen vai eivät. Jos eivät, edessä on katastrofi, johon FIA:n on pakko reagoida.

Toki jo nyt on reagoitu ennakkoon. Kaudelle 2027 on tulossa uudet säännöt, joiden sisältöä ei tosin tiedä tarkalleen vielä kukaan. Jatketaanko nykyisillä Rally1-autoilla, joiden hintalappu on noin miljoona euroa per auto vai siirrytäänkö lähemmäksi huomattavasti edullisempia Rally2-autoja? Kriitikoiden mielestä jälkimmäinen vaihtoehto söisi lajista ääntä, näyttävyyttä ja vauhtia. Mutta se pitäisi lajin hengissä, mikä lienee kaikkien tärkeintä.

Nykyautojen tekniset säännöt ovat vuodelta 2022. Ne toivat mukanaan upeat autot, paljon parannettua turvallisuutta, hybridit ja ympäristöä säästävät polttoaineet. Sillä oli kuitenkin hintansa. Yhtään uutta autonvalmistajaa ei saatu sarjaan mukaan, WRC2:ssa niitä on huomattavan paljon enemmän.

- Tämä asia pitää yksinkertaisesti korjata. Meni siihen sitten kolme tai neljä vuotta. Meillä on erittäin hyvä tuote, mutta se on liian kallis. Uskon, että seuraavilla säännöillä saamme asiat korjattua, kommentoi FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem.

- Uusien sääntöjen on oltava riittävän joustavat. Promoottorin pitää varmistaa, että tuote käy kaupaksi. Uskon, että olemme menossa oikeaan suuntaan.

Halvempi hinta on avainasia

FIA on tehnyt Autosportin tietojen mukaan autonvalmistajien ja osakkeenomistajien kanssa 10-vuotisen suunnitelman, jonka mukaan auton maksimihinta tulisi oleman 345 000 euroa eli kolmannes nylkyisestä. Sillä pyritään saamaan lisää valmistajia mukaan. 

Tämä mahdollistaisi myös yksityistiimien mukaantulon. Vastapainona on se, että autot olisivat enemmän Rally2- kuin Rally1-autojen kaltaisia. Tehoja olisi vähemmän, samoin downforcea. Monet komponentit olisivat halvempia kuin nykyisin. Myös tiimien kuluja pyritään karsimaan rajoittamalla henkilöstön määrää ja logistisia kustannuksia.

Aiemmin oli myös tarkoitus, että tiimit voisivat itse päättää, millaisia moottoreita ne käyttävät. Nyt on kuitenkin oletettavasti päätetty, että kaudesta 2027 ajetaan vain polttomoottoriautoilla. Koska autot tulevat olemaan lähellä Rally2-autoja, WRC2-luokka ollaan ainakin tällä tietoa lopettamassa.

- Meillä on hyvät yhteydet autonvalmistajiin, joten tiedämme, että tulevaisuus on hyvä, kertoo FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan Pinon.

Aikataulu on kireä

Kausi 2027 on kuitenkin jo lähellä, eikä uusien valmistajien ole helppo tulla mukaan lyhyellä aikataululla.

- 2027 on todella lähellä. On hyvä, että nyt on olemassa visio ja ainakin osa säännöistä valmiina. Seuraavat 3-4 kuukautta ovat kuitenkin ratkaisevia sen suhteen, saadaanko uusia valmistajia mukaan jo 2027 sanoo M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener.

- Ehkä on tehtävä niin, että tehdastiimien lisäksi yksityistiimit voisivat jotenkin toimia tehtaiden tuella. Jos kaudeksi 2027 ei saada lisää valmistajia mukaan, kenties kausi 2028 on sitten sen suhteen parempi, Millener arvioi.

Hän ei kuitenkaan halua, että ykköskategorian autoja olisi liian paljon.

- 20 olisi jo aivan liikaa, optimimäärä olisi 12-15. Tämä voisi toteutua, jos yksityistiimit ostaisivat tehdastiimeiltä korit, kuten F1:ssä ostetaan valmistajien moottorit. Kyllä tässä on vielä paljon mietittävää.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler on samoilla linjoilla.

- Olemme ihan tyytyväisiä siihen suuntaan, mihin säännöt ovat nyt menossa. Varmasti viisi kuljettajaamme ja muu henkilöstö olisivat ihan iloisia, jos muita tehdastiimejä ei olisi, mutta ei se ole järkevää. Kilpailun on säilyttävä lajissa. Rally2-autot ovat aika houkuttelevia, joten meidän on luotava jonkinlainen välimalli kaudeksi 2027. Kaikkein parasta olisi, että kaikki nykyiset Rally1- ja Rally2-autojen valmistajat pystyisivät olemaan mukana edelleen.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025