
Portugalin MM-ralli lähestyy – kyykkääkö Hyundai sorallakin? Jari-Matti Latvala: ”On kamala tilanne, kun ei tiedä, miksi auto ei kulje”
Kanarian MM-rallissa Hyundai ei päässyt yhtään mihinkään. Ennen kilpailua korealaisleiristä ei kuitenkaan ollut kuulunut huolestuneita äänenpainoja. Thierry Neuville ja Toyotan Elfyn Evans ajoivat Sierra Morenan EM-asfalttirallin testimielessä ennen Kanariaa. Vielä siellä Hyundai oli yli kymmenen sekuntia nopeampi. Kanarialla tiimin romahdus oli totaalinen.
Toyota nappasi nelosvoiton, ja jos Sami Pajari ei olisi joutunut keskeyttämään, olisi viisi parasta tullut Toyotan leiristä.
- Testirallissahan Neuville ajoi kovaa, oli todella iso yllätys, ettei heiltä löytynyt Kanarialla vauhtia. Joskus se voi olla kiinni ihan lukkovalinnoista. Auto ei lähde kääntymään kunnolla, jos ei ole riittävästi lukkoa taka-akselilla. Se voisi olla yksi selittävä tekijä, mutta mahdotonta sitä lopullista syytä on tietää, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala arvioi Vauhdin Maailmalle.
Hyundain porukka oli Kanarialla suorastaan masentunut, kun autot eivät kulkeneet, eikä kukaan keksinyt siihen syytä. Tilanne ei kuitenkaan ole ainutkertainen rallimaailmassa.
- Se on se kaikkein pahin tilanne. Meillä oli samanlainen Kreikassa 2022, kun olimme ihan hukassa. Emme päässeet mihinkään. Onhan se ihan kamala tilanne, kun ei ymmärrä, miksi autot eivät kulje. Jos on selkeä syy, se on helpompi hyväksyä, Latvala kertoo.
Nyt MM-sarja siirtyy pitkäksi aikaa soralle, kun torstaina aloitetaan Portugalin ralli. Seuraavan kerran asfaltilla ajetaan vasta lokakuun puolivälissä Keski-Euroopan rallissa. Latvalakin odottaa jännittyneenä, miten Hankookin sorarengas milläkin tiimillä puree. Portugali on nopea ralli, joka on sopinut esimerkiksi Kalle Rovanperälle aiemmin hyvin. 2022 ja 2024 hän voitti kilpailun.
- Sitä on vielä hankala sanoa, kuka tässä on vahvoilla. Kyseessä on kuitenkin kauden ensimmäinen nopea sorakilpailu. Renkaan kestävyys on tulevissa ralleissa sellainen avainasia. Sen me näemme Portugalissa sitten, kun perjantain pätkiä aletaan ajaa iltapäivällä toiseen kertaan. Kiihdyttämiset ja jarruttamisethan renkaan päälle käy, ne pitää optimoida. Testiolosuhteissa ei välttämättä nähdä totuutta. Silloin renkaiden kuluminen on suurempaa kuin itse kilpailuissa. Kun hinkataan samaa testitietä moneen kertaan, pystyy ajamaan kovempaa kuin kilpailussa, Latvala avaa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.