Hyppää pääsisältöön
Kuva
Markku Alen. Kuva Marko Mäkinen

Markku Alen ihastelee Oliver Solbergin maximum attack -esitystä mutta hämmästelee samalla Sami Pajarin pitkäksi venähtäneitä Rally1-opintoja

22.7.2025

Portugalin rallissa 1974 Markku Alenin suusta putkahti ensimmäisen kerran sanapari: ”Maximum attack.” Nuori Alen kuvaili tuolloin omaa ajoaan tiimiradioon.

Nyt Alenin kuuluisalla tavaramerkkihuudahduksella voi kuvailla Ruotsin Oliver Solbergin, 23, sensaatiomaista voittoa Viron MM-rallissa.

Alen onkin haltioissaan Solbergin esityksestä, joka täytti kaikki maximum attack -kriteerit.

– Oli hurja esitys. Tiesin, että hän menee kovaa, mutta en uskonut, että noin kovaa. Ja vielä kahden päivän testeillä, esitys oli huima.

Nuoresta iästä huolimatta Solbergilla on jo paljon kokemusta.

– Joo joo, hän on ajanut pienen ikänsä, mutta kuitenkin… Hän oli todella kova! Eikä mitään virheitä! Ja noilla nopeuksilla… Mun mielestä se oli täydellinen ajo, Alen kertoo.

Alen arvostaa ruotsalaisen rohkeutta hyökätä, vaikka alla oli uusi Rally1-auto.

– Solberg hyppäsi Toyotaan, ja kaksi päivää sen jälkeen lähdettiin menemään rallia ja voittoon. Onhan se uskomatonta koko tarina. Se oli hurja homma. Ja että pysyi tiellä! Siellä oli Tänak vastassa, siellä oli Kalle, Neuville…  Ei se saanut armoa missään vaiheessa. Tänakia vastaan kun ajaa Virossa, henkisen kantin pitää kestää. Solbergista on aika monta puhelua tullut, hurja poika.

Alen on todennut, että jos itsevarmuutta ei ole, kannattaa pysyä sängyssä. Alenin mukaan Solbergin kannattaisi pysyä nyt ehdottomasti Rally1-autossa.

– Itseluottamus on kuljettajalla tuollaisen jälkeen niin tapissa kuin voi olla. Kaikki mitä teet, onnistuu. Mutta kun hän menee taas Rally2:een, en tiedä onko se hyvä vai huono asia, mutta nyt kun toi vauhti on päällä, Toyotan kannattaisi käyttää se hyväksi. 

Alen palkitsisi Solbergin antamalla tälle Rally1-auton Suomen MM-ralliin.

– Ehdottomasti Solberg ansaitsisi sen. Nyt kun on tuollainen buusti päällä. Jos olisin Toyotalla, niin ehdottomasti laittaisin Solbergin Rally1-autoon ja antaisin mahdollisuuden näyttää, mihin riittää kynnet Jyväskylässä. Se ei vain taida enää olla mahdollista, kun ilmoittautuminen on mennyt jo umpeen, mutta esitys oli kova.

Valitettavasti Solbergin suoritukseen verrattuna Toyotan Sami Pajarin rauhallisempi lähestyminen ralliautoiluun näyttää erikoiselta. Lappu lattiaan -puolueen kannattaja Alen kurtistaa hieman kulmiaan Pajarin esityksille, jotka perustuvat enemmän totutteluun ja varmisteluun.

– En tiedä… Mun mielestä olisi varmaan pitänyt jo ajaa pohjia tähän mennessä. Mutta ei tunnu olevan kiire pärjäämään. Ihmetellä täytyy, että on opeteltu noin pitkä aika.

Pajari on aina käyttänyt paineen alla näyttöpaikkansa, ja kyllä hän ajaa osaa. Vaikuttaakin siltä kuin Pajari toteuttaisi aavistuksen liian kuuliaisesti Toyotan antamia askelmerkkejä.  

– Uskon, että hän itsekin olisi halunnut saada jo tulosta, ja sitä täytyykin saada: ajaa pätkien pohjia, johtaa kilpailua ja kaikkea tällaista. Siitä se lähtee käyntiin, eikä siitä, että vain harrastetaan.

Alenin mukaan tällä tahdilla Pajarin ralliopinnot uhkaavat venyä liikaa. 

– En tiedä, mikä on hänen sopimuksensa Toyotalla, mutta pitkään hän on saanut ajaa noin hiljaa. Mutta toivotaan, että Pajari löytää vauhdin viimeistään Jyväskylässä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 6/2025