Hyppää pääsisältöön
Kuva
Rovanperä

Jonne Halttunen ei ole lainkaan huolissaan Kalle Rovanperän maailmanmestaruudesta: ”Jos ero on sama neljä kisaa ennen kauden loppua, voin olla vähän huolissani”

Teksti
14.5.2025

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen lähtevät torstaina alkavaan Portugalin MM-ralliin sarjan kakkosena 43 pisteen takamatkalta tallikaveriinsa Elfyn Evansiin. Kuulostaa isolta erolta, muttei rallin nykyisellä pistelaskujärjestelmällä välttämättä ole sitä.

Tällä kaudella on tapahtunut paljon mielenkiintoisia asioita. Elfyn Evans on käytännössä ainoa mies, jolle ei ole (vielä) sattunut ja tapahtunut oikeastaan mitään negatiivista. Kaikilla muilla on ollut omat hankaluutensa hiukan eri kilpailuissa. 

Kyse on siitä, että uudet renkaat, uudet autot ja keskenään täysin erilaiset neljä ensimmäistä kilpailua (Monte Carlo, Ruotsi, Kenia ja Kanaria) ovat tuoneet tiimeille ja kuljettajille yllättäviä haasteita. Kanarialla sellainen osui Hyundaille, jonka kolme aiemmin asfaltilla vahvaa autoa eivät kulkeneetkaan Kanarian loisto-oloissa yhtään mihinkään. Hyundai onkin jäänyt valmistajien pisteissä Toyotasta jo 51 pistettä.

Kalle Rovanperän kartturi Jonne Halttunen avaa ongelmien syitä.

- Esimerkiksi lukot säädetään ennen kisaa, eikä niitä voi kilpailun aikana muuttaa. Siksi auto pitää olla testeissä ehdottomasti oikealla säätöikkunalla. Jos olet sen ulkopuolella, ei sille voi mitään tehdä. Kaikkensa he koittivat Kanarialla, mutta eivät saaneet autoa toimimaan. En tiedä, mutta veikkaan, että tienpinnat oli Kanarialla hiukan liukkaampia, mitä he olettivat.

Testipäiviä kullakin tiimillä on yhteensä ainoastaan 22. Se on todella vähän, kun osakilpailuja on 14. Tämä tarkoittaa sitä, että joka ikisen testin pitäisi osua nappiin – etenkin olosuhteiden puolesta.

- Tuollaisten asioiden testaaminen on joskus yllättävän hankalaa, kun yleensä hinkataan sitä samaa testitietä koko päivä ja se puhdistuu. Kilpailussa tiet eivät sitten olekaan samassa kunnossa. Pito vaihtuu, eikä sitä voi enää millään muuttaa, Halttunen tietää pitkällä kokemuksellaan.

Huonoa tuuria testeissä

Rovanperällä ja Halttusella on ollut testipäivinä myös todella huonoa tuuria juuri keliolojen takia. Sen takia kaksinkertainen maailmanmestarikartturi ei ole parivaljakon tilanteesta lainkaan huolissaan. Hänen mielestään kolmas maailmanmestaruus on tällä kaudella hyvinkin mahdollinen.

- On täysin, saimme 14 pistettä kiinni Kanarialla. Elfynillä on ollut ihan täydellinen alku ilman mitään vikoja. Meillä on ongelmia riittänyt. Ja kukaan ei aja kautta läpi ilman ongelmia, se on varmaa. Kisojahan on jäljellä vielä vaikka kuinka paljon. Jos tilanne on sama silloin, kun jäljellä on neljä osakilpailua, silloin alan olla vähän huolissani, mutta en todellakaan tässä vaiheessa kautta. En yhtään.

Kun alkamassa on seitsemän sorakilpailun putki, nousee myös lähtöjärjestys isoon arvoon. Todennäköistä on, että peli tasoittuu.

- Nyt alkaa pitkä sorakisojen putki, jolloin ensimmäisenä ajavalla on aina vaikeaa. Toki me olemme siinä kakkosena, mutta on se silti parempi paikka kuin ykkönen. Portugalin voi voittaa ykköspaikalta, mekin olemme sen tehneet. Sardiniassa taas on ihan kusessa, siellä on kärkipaikalta vaikea ajaa edes TOP4:ään, tie on niin liukas. Kahdeksantena lähtevälle tie voi olla sekunnin nopeampi jokaisella kilometrillä kuin kärkipaikalla. Se on ihan mahdoton yhtälö, jota kukaan fakiirikaan ei pysty tekemään.

Halttunen myöntää sen, että Evansin alkukausi on ollut loistava. Samaan hengenvetoon hän tosin muistuttaa, etteivät Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak ole suinkaan vielä poissa pelistä.

- Hyvä alkuhan Elfynillä on ollut, mutta yksikin nollakisa ja meille täydet, niin ollaan jo melkein tasoissa, kun maksimispisteet ovat 35. Ei tässä ole vielä yhtään mitään ratkaistu, ei todellakaan. Uskon myös, että Hyundait tulevat noilta nelos- ja vitoslähtöpaikoilta kyllä nousemaan MM-pisteissä sorakisoissa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025