Hyppää pääsisältöön
Kuva
Latvala Celica

Jari-Matti Latvala hehkuttaa historic-voittoaan – nyt hän haluaa uuden kokemuksen: ”En ole koskaan voittanut yhtäkään mestaruussarjaa”

Jari-Matti Latvala ja kartturi Janni Hussi suorastaan murskasivat kaikki muut historicin EM-sarjan avauskilpailussa Espanjan Costa Bravalla.
Teksti
17.3.2025

Ylivoimainen voitto tuli lähes neljän minuutin erolla. Kaksikko voitti joka ikisen erikoiskokeen

Tulo pistää toki miettimään, että Latvala on sarjassa hiukan kuin NHL-pelaaja Suomi-sarjassa. Se ei kuitenkaan vähennä tuloksen arvoa. Ja sekin pitää muistaa, että Latvala on suuri autofani, joka kiertää EM-sarjaa myös nähdäkseen legendaarisia autoja ja päästäkseen ajamaan hienoja historiallisia ralleja. Fiilistely on olennainen osa koko juttua.

Tässäkin rallissa muistojen ikkuna aukesi. Latvala nimittäin ajoi näillä teillä vuosituhannen alussa.

- Ajoimme lauantaina kilpailun jälkeen siirtymällä tismalleen samasta paikasta, missä Gilles Panizzi teki donitseja 2002 voitettuaan juuri täällä MM-osakilpailun, Latvala muistelee DirtFishille.

Latvala ei silloin vielä 17-vuotiaana ollut itse mukana, mutta 2004 hän ajoi Costa Bravalla Katalonian rallissa Suzuki Ignis S1600:lla.

- Ihan ei olleet tiet jääneet tarkasti mieleen, mutta joitakin flashbackejä tuli.

Kilpailun avauspätkän aikana torstaina satoi rajusti vettä, mikä ei ollut Latvalan mieleen.

- Tunne oli melkein kuin Monte Carlossa, oli niin paljon sadetta ja sumua.

Perjantaina keli parani ja Latvalan vauhti sitä mukaa. Jo perjantain jälkeen ero Porsche 911 ajaneeseen Romain Dumasiin oli kaksi minuuttia, lauantaina se tuplaantui.

- En pystynyt koskaan urallani voittamaan Katalonian rallia, mutta nyt olen ainakin voittanut Kataloniassa. Tämä on minun paras aloitukseni koskaan missään sarjassa. En ole koskaan johtanut yhtäkään mestaruussarjaa avauskilpailun jälkeen. Olimme tosi hyvässä vauhdissa, joten yritetään jatkaa samaan malliin, Latvala naureskeli.

- Tämä oli oikein hieno kilpailu, vaikka keli oli melko haastava, enkä ole koskaan ollut paras sadekelin kuski. Löysin kuitenkin hyvän luottamuksen autoon ja myöhemmin päästin ajamaan ihan hyvässäkin kelissä.

Kiitokset Toyotalle

Vaikka Latvala oli täysin suvereeni ja kenties hiukan ”väärässä sarjassa”, hän itse arvostaa EM-historicin korkealle.

- Olen tosi motivoitunut ajamaan tätä sarjaa. Haluan päästä haastamaan muita ja ajamaan mestaruudesta. En ole itse asiassa koskaan voittanut yhtäkään mestaruussarjaa urallani, monesti olen ollut toinen tai kolmas. Voittaminen olisi minulle ihan uusi kokemus.

Kuulostaa hassulta, mutta näin se vain on. Latvala ei ole koskaan voittanut edes rallin SM-sarjaa. Hänen isänsä Jari Latvala sen sijaan vei N-ryhmän tittelin vuonna 1994. MM-sarjassa Latvala on ollut kolme kertaa toinen ja kahdesti kolmas.

Ajamisen vuoksi Latvala jakaa Toyotan tallipäällikön töitä tällä kaudella Juha Kankkusen kanssa. Niinpä Latvala ei suuntaa Costa Bravalta kohti Keniaa ja Safari-rallia. 

Historicin EM-sarjassa ajetaan seuraavaksi Tshekissä Vltava Ralli huhtikuussa.

- Sen jälkeen vuorossa ovat Antibes ja Ypres. Niihin osallistun varmasti. Kesäkuun alussa Sardiniassa olen taas tallipäällikön hommissa. Kesällä katsotaan sitten tarkemmin, mikä on tilanne. Alkukauden keskityn kuitenkin tähän historiciin, Latvala sanoo.

Kankkunen jatkanee siis MM-sarjan tallipäällikön hommaa Kenian jälkeen ainakin huhtikuun Kanarian rallin ja toukokuun Portugalin rallin ajan. Latvala on järjestelystä valtavan kiitollinen työnantajalleen.

- Olen todella kiitollinen, tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista ilman Toyota Gazoo Racingin myötävaikutusta. Iso kiitos Akio Toyodalle, että saan tehdä tämän ja olla osa-aikaisena tallipäällikkönä. Tämä on asia, mistä olen unelmoinut ja nyt minulla on mahdollisuus tehdä se.

Torstaina alkava Safari-ralli on itse asiassa ensimmäinen kerta, kun Latvala ei ole MM-osakilpailussa mukana sen jälkeen, kun hän aloitti Toyotan tallipäällikkönä 2021.

- Seuraan kyllä rallia ja tiimin suoritusta koko ajan. Mutta onhan se varmasti outoa katsella kilpailua kotona, eikä olla paikan päällä, Latvala mietti.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2