Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ott Tänakille haetaan korvaavaa kuljettajaa. Kuva: Hyundai Motorsport.

Hyundain tallipäällikkö: ”Ott Tänakin viime kausi oli täynnä turhautumista”

Teksti
22.12.2025

Hyundain Thierry Neuville voitti 2024 maailmanmestaruuden ja Hyundai oli myös lähellä valmistajien mestaruutta. Siihen nähden tämä kausi oli totaalinen romahdus.

Hyundain voitti kuluneella kaudella vain kaksi 14 osakilpailusta. Valmistajien pisteissä se jäi Toyotasta 224 pistettä, kun vuotta aiemmin ero oli kolme pistettä. jotakin korealaistiimillä meni raskaasti vihkoon. Kesken kauden he toivat uuden kehitysversion autosta, mutta se ei toiminut.

”Hyundai i20 N Rally1:n kehityspolku oli valtava projekti. Jälkikäteen on aina helppo kysyä, oliko ajoitus oikea. Kun liityin tiimiin, Toyota hallitsi selvästi, joten päätimme toimia rohkeasti. Alkuperäinen suunnitelma oli täysin uusi auto. Eri syistä päädyimme kuitenkin kehitysversioon. Viime vuoden menestys oli pieni yllätys, ja se osoitti, että rallissa pienikin kehitysaskel voi tuoda paljon”, sanoo Hyundai Motorsportin johtaja Cyril Abiteboul.

”Vuoden 2025 auto toi suorituskykyä joillain osa-alueilla, mutta kaikkialla se ei toiminut. Kaudesta tuli oppimiskokemus auton käyttäytymisen, rajojen ja tasaisen suorittamisen suhteen. Se oli vaativaa, mutta etuna on nyt se, että meillä on tarkka kuva heikkouksista ja selkeä suunnitelma tulevalle vuodelle.”

Abiteboul kuvaili vuotta vaikeaksi ja haastavaksi. Mestaruuden puolustaminen oli haastavaa, koska Toyota ajoi kauden viidellä autolla, Hyundai kolmella. Se ei kuitenkaan yksin selitä romahdusta.

Ott Tänak oli Hyundain paras kuljettaja vuonna 2025. Hän johti MM-sarjaa vielä Viron kotikilpailunsa jälkeen. Chilen rallissa johtopaikalta tullut moottorivika kuitenkin vesitti mestaruushaaveet, minkä jälkeen Tänak lopulta päätti jättää Hyundain ja koko MM-sarjan.

”Ottin viime kausi oli täynnä turhautumista. Pitkän aikaa kaikki näytti sujuvan hyvin, kunnes kaksi ratkaisevaa hetkeä tuli vastaan. Ensimmäinen oli Suomen testit Kreikan voiton jälkeen, jolloin auto ei ollut siinä kunnossa kuin odotimme. Se oli hankala hetki hänelle, mutta myös koko tiimille. Toinen oli Chilen moottoriongelma. Siihen asti mestaruus oli täysin mahdollinen”, Abiteboul pohti.

”Meillä on kuitenkin paljon asioita, jotka tekevät tiimistä vahvemman ja autosta paremman vuonna 2026. Harmi, ettei Ott pääse näkemään niiden hyötyä. Henkilökohtaisella tasolla ymmärrän kuitenkin hänen päätöksensä viettää enemmän aikaa perheensä kanssa.”

Adrien Fourmaux otti kauden aikana neljä palkintopallipaikkaa. Abiteboul nostaakin esiin juuri hänen suorituksensa.

”Nuoren kuljettajan tuominen mukaan on aina kysymysmerkki, mutta hän osoitti kypsyyttä, ammattimaisuutta ja todellista potentiaalia. Jokaisella kuljettajalla on haasteensa, mutta Adrien sopeutui hyvin ja osoitti vahvaa vauhtia. Oleellista on se, miten heikoista hetkistä oppii. Kyky säilyttää henkinen vahvuus ja selviytyä tilanteista erottaa voittajat muista.”

On selvää, ettei Hyundai voi toistaa vuotta 2025. Edellisen kerran se voitti kauden aikana vain kaksi osakilpailua vuonna 2015.

”Tietenkin kaikki on suhteellista siihen, mitä kilpailijat tekevät. Toyota ja heidän kuljettajansa ovat vahvoja, erityisesti Monte Carlossa. Luottamusta antaa nyt se, että meillä on paljon parempi tieto ja ymmärrys kokonaispaketista, suunnitelma on fokusoitu ja liikkuvia osia on vähemmän kuin vuosi sitten. Tämä vuosi muistutti, ettei absoluuttinen suorituskyky ole välttämättä ratkaiseva tekijä. Tärkeämpää on hallittu organisaatio. Jos jatkamme tällä tavalla, olemme paljon vahvemmassa asemassa ensi kauden alussa”, Abiteboul sanaili.

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 10/2025