
Emil Lindholmin mielestä rallin pelastus löytyy läheltä: ”WRC2-autoista tulee MM-sarjan pääluokka lähitulevaisuudessa, mikä olisi mahtavaa”
Rallin pääluokan tulevaisuudesta liikkuu paljon toiveita ja huhuja. Emil Lindholm palasi Skodalle ajamaan WRC2-luokan kisoja ja tavoittelemaan paikkaa pääluokasta.
– Varmaan ne samat huhut me kaikki olemme kuulleet, mutta toivottavasti kohta rupeaa kuulumaan jotain konkretiaa asiaan. Mielenkiintoista on tosiaan nähdä, mitä koko sarjan kanssa tässä vuoden kahden sisään käy? Mikä luokka on pääluokka tulevaisuudessa? Lindholm miettii.
Lindholmilla on asiasta selkeä mielipide. Ratkaisu MM-rallin näivettyvän pääluokan ongelmiin löytyy todella läheltä.
– Näkisin, että WRC2-autoista tulee pääluokka hyvin lähitulevaisuudessa. Se olisi minun mielestäni ihan mahtava asia. Meillä olisi rallin MM-sarjan pääluokassa taas kymmenittäin autoja, jopa 50 autoa, kuten Portugalissa. Varmaan enemmänkin voisi olla autoja viivalla, jos WRC2 olisi pääluokka. WRC2:ssa niitä talleja oikeasti on. Ne ovat yksityisiä, mutta niitä on, Lindholm kertoo.
Vuoden 2022 WRC-luokan maailmanmestari ei löydä asetelmasta juuri huonoja puolia.
– Nopeimmat kuskit voittaisivat WRC2-autollakin. Urheilullisesti tilanne olisi entistä parempi, kun olisi enemmän kilpailua. Toivottavasti 2027 tämä polku avautuisi, sillä se olisi ihan loistava juttu meille kuskeille, joilla on jotain meriittejä WRC2-luokassa. Me pystyisimme jatkamaan kilpailua WRC2-luokassa, josta tulisi pääluokka, ja yhtäkkiä meillä olisi vastustajina nämä oikeasti kovat nimet. Olisi mielenkiintoista nähdä oikeasti, miten WRC2-luokan kuljettajat pärjäsivät Rovanperää, Neuvillea, Tänakia ja kumppaneita vastaan, Lindholm sanoo.
– Se olisi ihan mahtavaa kaikille, koska se toisi uusia nimiä esille. Viime vuonna tuli Martins Sesks, joka ajoi Latviassa ja Puolassa hyviä aikoja. Hän oli ihan ilmiö niissä kisoissa ja toi sarjalle hyvää buustia. Samoin Pajarin Sami. WRC2-formaatilla uusia nimiä nousisi tosi paljon.
Lindholm ei ole kovin huolissaan MM-rallin tulevaisuudesta, koska hänestä ratkaisu ongelmiin on niin selkeä.
– Minun silmissäni se [WRC2] on kulkenut siinä koko ajan rinnalla. Rally2-luokka on ihan äärettömän onnistunut konsepti. Periaatteessa autot ovat ajo-ominaisuuksiltaan hyvin lähellä WRC1-autoja, puuttuu vain vähän voimaa ja siipeä.
Lindholm muistuttaa Pohjois-Amerikan moottoriurheilukulttuurista, jossa äärimmilleen viety tekninen kehitys on joutunut tekemään tilaa draamalle ja kovalle kilpailulle.
– Usein tulee mietittyä jenkkien autourheilua ja heidän monia sarjojaan, jotka ovat ihan supersuosittuja, mutta eiväthän ne autot ole mitään superteknologiaa. On niissä voimaa, mutta Nascar-autoissakin on vieläkin varmaan jäykkä taka-akseli. Ei niiden autojen tarvitse aina olla hirveän kalliita, että saadaan hyvä urheilutapahtuma aikaan. Ehkä yleisesti maailma on myös mennyt siihen suuntaan kaikkien tiktokkien myötä, mennään yhä enemmän show- ja some-ystävällisyys edellä.
Huhut, eivät ne ihan tyhjästä lähde?
– Näin uskon kanssa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.