Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

18-vuotiaana Markku Alen oli aikansa Tuukka Kauppinen – legenda kertoo mielipiteensä modernista superlupauksesta sekä kuinka harjoitteli nuorena salaa R8 Gordinilla ja jännitti ajokoetta

Markku Alenin ajokoe oli torstaina, ja seuraavana aamuna piti startata ura. ”Oli pieni paine.”
Kuvat
6.2.2025

Tuukka Kauppinen voitti juuri Tunturirallin ja nousi kaikkien huulille: miten 18-vuotias voikin ajaa noin upeasti?

Vuonna 1969 Markku Alen oli samassa tilanteessa: 18-vuotias voittaja. Nyt hän on legenda.

Nuori Alen oli ottanut 15 000 markan lainan ja ostanut rahoilla Renault 8 Gordini -auton.

– Jos ei ollut jopa kahden kympin laina, hei! Voi se 15:kin pitää paikkaansa. Se oli vekseli, mulla on vielä jäljelle se!

Tuolloin alaikäinen ei saanut ajaa autoa saati rallia erikoisluvalla, joten Alenin piti odottaa, että hän täyttää 18 vuotta ja saa ajokortin. Renault seisoi puoli vuotta autotallissa.

– Sen kanssa vedin kylmiä autotallissa monta kertaa. Kuusi kuukautta käynnistelin sitä ja veivasin vaihdekeppiä!

Kuva
Tuukka Kauppinen ja kartanlukija Sebastian Virtanen tykittivät Tunturirallin yleiskilpailun johdossa yötauolle. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

Tämä on virallinen totuus, sillä ihan pelkkien mielikuvaharjoitusten varaan nuori Alen ei jäänyt.

Kävitkö salaa ajamassa?

– No, täytyy myöntää… kyllä.

– Kyllä se oli raaka totuus, että heti kun oli mahdollista, niin heti mentiin ajamaan. Kaverien kanssa vietiin auto aina jonnekin ja mentiin kokeilemaan. Ne oli hienoja muistoja.

Jos olisit jäänyt kiinni, ajokortti – ja samalla ura – olisi siirtynyt eteenpäin?

– Kyllä. Mutta me tehtiin sitä yksityisalueella, ei missään nimessä tehty mitään tyhmää. Mutta junnu on junnu.

Vihdoin koitti ajokoe. Se oli torstaina, ja seuraavana aamuna eli perjantaina Alenin piti startata Hankiralliin ja samalla uransa.

– Ajoin kokeen Lohjalla, ja Hankirallin lähtö oli Helsingin Kauppatorilta. Olihan siinä omat järjestelynsä.

Alenia naurattaa.

– No ainakin oli paineita siitä ajokortin ajamisestakin jos oli kilpaa ajamisesta painetta. Jos en olisi saanut korttia torstaina, en olisi päässyt perjantaina ajamaan, hei. Oli pieni paine kyllä.

Mutta se meni hyvin?

– Meni meni.

Alen oli onnensa kukkuloilla, kun sai vihdoin vapauttaa ajohalunsa ja Renault 8 Gordinin autotallista.

– Olihan se hienoa, olin ylipäänsä odottanut sitä hetkeä, kun pääsen ajamaan rallia.

Mutta seuraava painetilanne odotti kulman takana.

– Johdin Hankirallin junioriluokkaa tokavikalle pätkälle asti, kun kaveri ajoi ulos, ja olin nostamassa sitä. Luulin, että menetin kaiken, mutta tulimme kuitenkin toiseksi siinä kisassa. Siitä oli hirveä paine. Kaveri oli vetänyt pihalle ja oli vielä hyvä ystävä.

Ja jäit auttamaan?

– Ei päässyt ohi, oli pakko mennä auttamaan. Että matka jatkuu.

Kuva
Markku Alen ja kartanlukija Ilkka Kivimäki Martini Racingin Lancia Delta S4 -autolla vuoden 1985 RAC-rallissa

 

Totta kai olisit muutenkin auttanut?

– Juu juu. Mutta siihen aikaan ei ollut paljon hermoa, jos ei ollut koskaan hermoa paljoa. Olisin mennyt väkisin läpi, mutta ei voinut, tie oli poikki.

– Siinä menetin johdon ja tulin toiseksi. Se oli lopulta positiivista, mutta siinä oli hirveä hätä, mahdollisimman nopeasti piti saada kaverin auto tielle ja päästä matkaa jatkamaan.

Hyvinhän se jatkui. 18-vuotias Alen voitti ensimmäisen juniorien Suomen cupin kokonaiskisan sekä jääradan Suomen mestaruuden. Jyväskylän Suurajoissa hän oli yleiskisan 9:s kesällä 1969.

– Olihan se mieletön se juniori cupin voitto. Se oli siihen aikaan Vauhdin Maailman järjestämä. Vauhdin Maailman Suomen juniori cup oli sen nimi, tai jotain sinne päin.

Oli varmasti hyvä tunne pärjätä heti?

– Oli oli, olin odottanut sitä. Mulla oli päämääränä päästä niin pian eteenpäin kuin mahdollista, että saisi tehdaspaikan. Isä hoiti kaikki mun hommat siihen aikaan. Tavoitteet olivat korkealla.

Voi kuvitella, että se oli aika mahtavaa aikaa 18-vuotiaalle rallilupaukselle.

– Ehdottomasti, ja siitä olisi pitänyt vain nauttia, mutta mulla oli tavoite niin kova heti, kun aloitin ton homman, että mulla ei ollut mitään muuta mielessä kuin ammattilaisuus, se oli mun suuri haave pikkupoikana, ja se iso haave toteutui.

Tuleeko mieleen mitään neuvoja 18-vuotiaalle Tuukka Kauppiselle, joka on nyt samassa tilanteessa kuin sinä 18-vuotiaana?

– Mielestäni hän on hyvin täysipäinen nuori poika, uskon että hänellä on hieno tulevaisuus. Ei muuta kuin samaan malliin vetää kuin Tunturirallissa, niin siitä se lähtee. Nythän hän on merkattu mies, se on ihan selvää.

– Oli tältä kaverilta mieletön ajo Tunturissa. Ja mieletön saavutus, että pystyi ajamaan kaksi päivää noin kovaa ja pysymään tiellä, tuollainen 18-vuotias. Täytyy olla erittäin taitava poika.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025