Audilta uusi Q6 e-tron offroad -konsepti – Yhteenlaskettu teho 380 kW, 100 prosentin nousukulma mahdollinen uudelleen suunniteltujen portaaliakselien ansiosta
Audi esitteli n Q6-mallin: Audi Q6 e-tron offroad -konseptin, joka on äskettäin kehitetty prototyyppi, voimalinjana kaksi sähkömoottoria, joiden yhteenlaskettu teho on 380 kW. Se voi kiivetä jopa 100 prosentin nousukulmia uudelleen suunniteltujen portaaliakselien ansiosta.
Debytoiva Q6 antaa esimakua mahdollisesta autosta progressiivisessa offroad-segmentissä. Maavaran kasvu 160 mm ja raidevälin kasvu 250 mm lisäävät sen näyttävyyttä.
Ensimmäisen koeajon jälkeen Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner innostui: "Q6 e-tron offroad -konsepti on quattron uudelleentulkinta. Malli osoittaa, mitä potentiaalia alustamme voi tarjota kaikille sähköautoille jo tänään."
Vaikka perinteiset portaaliakselit mahdollistavat noin 20-30 prosentin vääntömomentin kasvun pyörillä, Audin uusi suunnittelu lisää vääntömomenttia pyörillä 50 prosentilla. Tämä laskee auton huippunopeuden 175 km/h – riittävä maastoautolle – mutta mahdollistaa jopa 45 asteen nousukulmien kiipeämisen.
Innovaatiot alkavat aina oikean kysymyksen esittämisellä. Q6:n kohdalla se oli: kuinka voimme luoda erittäin tunteellisen sähköauton? Tämän kysymyksen synnyttämä auto sisältää neljä alusta alkaen kehitettyä portaaliakselia, jotka on integroitu etu- ja taka-akselien pyörännapoihin. Tämä vaati osittaisia muutoksia jousituksen linkkeihin. Portaaliakselit lisäävät yhdistetyn vääntömomentin kaikilla pyörillä (10 sekunnin huippu) 13 400 Nm:iin, mikä on yhteensä 4 400 Nm:n lisäys. Tämä on tapa kokea Vorsprung durch Technik – sekä tiellä että maastossa.
Audi Q6 e-tron toimii konseptiauton perustana ja on ensimmäinen tuotantomalli, joka on rakennettu Premium Platform Electric (PPE) -alustarakenteelle. Se on uusi vertailukohta sähköiselle Vorsprung durch Technikille.
Audi Q6 e-tron offroad -konseptiauto voidaan nähdä tositoimissa 1. helmikuuta 2025 F.A.T. Ice Race -kilpailussa
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.