Hyppää pääsisältöön
Kuva
Tenere

koeajossa uudistunut Yamaha Ténére 700 – Lisätila nostaa sen yhdeksi parhaista seikkailupyöristä

Teksti
Kuvat
21.12.2025

700-kuutioinen Ténéré esiteltiin alun perin vuonna 2019. Sen jälkeen sitä on myyty Euroopassa 70 000 kappaletta. Sen suosion selittää toimiva konsepti. Edullinen hankintahinta ja hyvät ajo-ominaisuudet kohtaavat Ténéréssä. Yamahaa liikuttaa 686-kuutionen kaksisylinterinen rivimoottori. Moottori on pysynyt muutoin ennallaan, mutta se täyttää nykyään EURO-5 plus päästöluokituksen. Ihastuttavaa moottoria ei ole tarvinnut päivittää muuta kuin ruiskurunkojen osalta. Kaasu on muuttunut sähköiseksi. Sähkön myötä moottoriin saa ajettua erilaisia tehokarttoja sisälle. Lisävarusteena saatava vaihtoavustin toimii kahteen suuntaan. Se kustantaa maltilliset 251 lisäeuroa. Koeajopyörissä ei tätä ominaisuutta ollut saatavilla.

Kuva

Jousitus on pistetty kokonaan uusiksi. Takana ovat uudet jousituksen linkut. Etujousitus on myös uusittu täydellisesti. Jousitus onkin paljon kantavampi kuin aikaisemmin ja silti se on pintaherkkä enemmän kadulle suunnitellussa standard-mallissa.  Rallyssä on myös kokonaan uudistettu jousitus ja ajamassani yksilössä takajousitus toimi hienosti, mutta etupään iskunvaimennus ei ollut yhtä pintaherkkä kuin standard-mallissa. 

Kaikki kohdallaan

Ajoimme pitkin ja poikin Marokon aavikkoa. Pääasiassa hiekkateitä, joiden kunto vaihteli runsaasti. standard-malli viihtyi hiekkateillä yhtä hyvin kuin "isoveljensä", mutta silti Rallyssa on jotain brutaalia. Sitä on hankala kuvailla. Siinä on istumakorkeutta 30 milliä enemmän. Istuinkorkeutta on jopa 91 senttiä ja minulla 173 senttisenä pätkänä oli vaikeuksia hallita sitä pysäköinnissä. Toki pitkän kokemuksen ansiosta tilanne ei ollut minulle mikään ylitsepääsemätön ongelma. 

Video file

Tehokarttoja on valittavissa kaksi. Ajoin lähes kokopäivän Explorer-kartalla, jossa on miedompi kaasunvastaavuus kuin Sport-kartalla. Tähän oli syynsä. Koeajoreitillä ajettiin paljon kivikossa, jossa miedompi kaasunvaste toimii paremmin. Ei tule niin paljon ryntäilyä. Ajoimme pienet pätkät myös asvaltilla, siellä ajoin kiihkeämmällä tehokartalla. Vetoluistonrajoituksen saa kytkettyä kokonaan pois päältä. Sen toimivuudesta on hankala sanoa mitään, koska en käyttänyt sitä koko päivänä. Rannerajoitus toimii paremmin pehmeässä hiekassa ja kivikossa. 

Kuva
ABS-jarrut saa kokonaan pois, tai sitten vain takapyörältä yksinkertaisella napinpainalluksella. Samoin vetoluistonrajoituksen saa samalla napilla pois päältä.
Kuva
Rallyn tunnistaa etulokasuojasta, joka on nostettu ylös.
Kuva
Uusittu yksiosainen istuin on todella hyvä.

Kaikkein tärkein uudistus on polttoainetankin siirtäminen hiukan eteenpäin ja sitä on myös kavennettu polvien kohdalta. Ratkaisu on onnistunut. Lisätilaa on tullut niin istuen- kuin seisaaltaan ajaen. Jalkatappien kokoa on kasvatettu. Nyt niissä on loistava pito, kun ajaa seisaaltaan. Kate on ennallaan, ja se suojaa hyvin. Parasta on rally-penkin uudistaminen. Se ei ole enää yhtä kivikova kuin kakkosnelonen. Sen päällä viihtyy, vaikka Helsingistä - Nuorgamiin. Perinteisesti Ténéré vie maantieajossa todella vähän polttoainetta. Meillä oli sen verran kiivas vauhti, että keskikulutusnäyttö näytti jopa yli kuuden litran keskikulutusta. Mittaristo on todella selkeä, ja mittariston teemoja Rallyssa on peräti kolme. Street, explorer ja Rally. Viimeinen on hieno, sillä mittaristo muuttuu ikään kuin paperisen tiekirjan näköiseksi, jota käytetään erämaaralleissa. 

Kuva
Mittaristo on todella selkeä ja Rallyssa on kolme erilaista teemaa. Standard-mallissa ei ole ”tiekirja” versiota.
Kuva

Ténérén moottorissa on riittävästi paukkua, vaikka tehoksi ilmoitetaan vain 73 hevosvoimaa. Ne riittävät hienosti siihen, että aavikolla pystyi vetämään toisissa paikoissa hienosti "leijakeulaa".  Yhtä kaikki, uudistettu Ténéré on yksi parhaista seikkailupyöristä mitä on tullut testattua pitkään aikaan. 

i Tekniikka

Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen rivimoottori; iskutilavuus 689 cm3 (80,0 x 68,6 mm), puristussuhde 11,5; teho 54 kW (73 hv) /9 000 r/min, vääntömomentti 68 Nm/6 500 r/min; 4 venttiiliä sylinteriä kohden

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla

Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka (230 mm), takana keinuhaarukka (220 mm); edessä levyjarrut (282 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (245 mm) ja 1-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 237 cm, leveys 94 cm, akseliväli 159 cm, istuinkorkeus 91(Standart 88) cm; polttoainesäiliö 16 l, paino 210 (Standart 208) kg; rengaskoko edessä 90/90 R21 ja takana 150/70 R18

Kulutus ja päästöt: yhdistetty EU-kulutus 4,3 l/100 km, CO2-päästö 100 g/km

Hinta: 16 199 euroa (Standard 14 800 euroa)

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 10/2025