Hyppää pääsisältöön
Kuva
Tommi Hallman_Qnigan

Tommi Hallman on luottavainen päivityspaketin tuloksiin ja on valmis ajamaan voitosta Kymiringillä

Kuvat
11.6.2025

Tulevana viikonloppuna tehdään suomalaista autourheiluhistoriaa, kun paljon otsikoissa viime vuosina ollut Kymiringin rata isännöi historiansa ensimmäistä kansainvälistä kilpailua. Mukana rallicrossin RallyX-sarjan osakilpailuissa nähdään myös kuopiolainen Tommi Hallman, joka kilpailee sarjan pääluokassa.

SET Loenbro -tiimiä edustava Tommi Hallman, 24, on kilpaillut tänä vuonna kovatasoisen ja isoja uudistuksia läpikäyneen rallicrossin RallyX-sarjan eteläisessä liigassa. Nyt edessä oleva Kymiringin kilpailuviikonloppu Suomessa ei eteläisen liigan kilpailukalenteriin kuulu, mutta Hallmanille mukanaolo historiallisessa kotikilpailussa on äärimmäisen tärkeä asia.

– Kyllähän tämä on hieno tilanne, kun pääsee pitkästä aikaa kilpailemaan kotiyleisön edessä. Ja onhan tämä samalla myös jännä tilanne, kun käytännössä samana päivänä kun kilpailu alkaa, niin voidaan vasta lähteä reissuun. Nyt on kilpailupaikalle lyhyempi matka kotiovelta kuin mitä on Helsinki-Vantaan lentokentälle, kun on lähdetty ulkomaille kilpailemaan, viime vuosina ulkomailla niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin paljon kilpaillut Hallman naurahti.

Hallman vieraili ensimmäistä kertaa Kymiringin rata-alueella pari viikkoa sitten ja vaikuttui näkemästään. Vaikka kuopiolainen ei vielä auton ratissa uuden radan saloihin tutustunutkaan, niin pari merkittävää asiaa jäivät mieleen.

– Todella pitkä lähtösuora, sekä soraosuuksien iso määrä. Suurin osa mutkista on soralla, mikä nykypäivänä on rallicross-radoilla jo harvinaista, kun tunne on ainakin itselläni ollut sellainen viime vuosina, että ratoja enemmän ja enemmän vain asfaltoidaan. Oli todella hienoa nähdä, että tällä radalla soraosuuksia on paljon, Hallman kehuu.

Pitkällä lähtösuoralla nelivetoluokan autot tulevat keräämään Hallmanin mukaan huippunopeutta lähes 200 kilometriä tunnissa ja koska ensimmäinen mutka on osa varsinaista moottorirataa, tulee se varmasti tarjoamaan paljon nähtävää.

– Vauhdikas avausmutka on leveä ja siihen mutkaan tulee varmasti paljon mielenkiintoisia tilanteita, varsinkin starttien jälkeen, Hallman ennakoi.

RallyX-sarjan avoimessa nelivetoluokassa uudet FC2-autot kilpailevat yhdessä Supercar-autojen kanssa, jotka ovat rallicrossia seuraavalle yleisölle tuttuja jo monen vuoden ajalta, muun muassa lajin MM-sarjasta. Alkuerät, semifinaalit ja finaali ajetaan näiden kahden eri luokan autojen kesken, mutta FC2-autoille on luvassa myös oma finaali. Siihen lähtöruudut jaetaan alkuerämenestyksen mukaan. Kymiringillä avoimessa nelivetoluokassa mukana on 19 kuljettajaa.

– Todella positiivinen asia! En muista, että minun urallani olisi montaakaan kertaa aiemmin ollut näin isoa määrää autoja mukana samassa luokassa. Nimilistaa kun katsoin, niin nopeasti arvioituna mukana on jopa 8-10 sellaista kuljettajaa, jotka voivat onnistuessaan voittaa koko kilpailun. Varmasti tulee kova kilpailu, Hallman hehkuttaa.

Niistä kovista nimistä Hallman nostaa esiin FC2-autoilla kilpailevat Oliver Erikssonin ja Casper Janssonin, Hollannissa kaksi ylivoimaista voittoa Supercar-luokan Peugeotilla ajaneen belgialaisen Viktor Vranckxin, sekä seitsemän kuljettajan suomalaisedustuksesta Mikko Ikosen ja Joni Turpeisen.

– Vaatii kyllä täydellisen onnistumisen, jos tossa porukassa meinaa voittoon ajaa. Hieno tilanne on se, että rata on täysin uusi kaikille ja kenelläkään ei ole mitään faktaa aiemmilta vuosilta. Lähtökohdat ovat siis kaikille samat. Itselleni on sopinut aina hyvin tälläiset sorapainotteiset radat, Hallman arvioi.

Eteläisen liigan kauden avauksessa aiemmin keväällä Hallman ajoi FC2-autojen finaaleissa sijat neljä ja yksi, kun taas Hollannista tuli voitto ja kuudes sija. Portugalissa Hallman ei avoimen luokan finaaleihin selviytynyt, mutta Hollannista FC2- ja Supercar-autojen yhteisfinaalit toivat toisen ja neljännen sijan. Voittojen makuun tänä vuonna jo pariinkin otteeseen päässyt Hallman haluaa tarjota Maamme-laulua myös kotiyleisölle tulevana viikonloppuna Kymiringillä.

– Voitosta ja kärkisijoituksista lähdetään tietysti ajamaan. Jos ei voitosta lähde ajamaan, niin silloin olisi sama jäädä kotiin. Mielenkiintoista on nähdä, miten paljon lähemmäksi Supercar-autojen kärkeä ollaan päästy tuoreimman päivityspaketin myötä. Myös auton alustaan on tehty pieniä muutoksia. Keskiviikkona olisi tarkoitus ajaa lyhyet testit missä tsekataan, että kaikki varmasti toimii, Hallman taustoitti ohjelmaansa ennen varsinaista kilpailutapahtumaa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Kansi 5