Myös Aprilia otti edistysaskeleita 850-kuutioisen kanssa
Vuosi 2027 tulee muuttamaan MotoGP:ssä paljon ja tämän takia sitä odotellaan innolla. Tiimeille se tarkoittaa massiivista työmäärää kaiken muun päälle.
KTM oli ensimmäinen talli, joka ensin penkitti moottorin ja sen jälkeen vei koko paketin radalle. KTM:stä tiedetään se, että testikuljettaja Pol Espargaró oli erittäin tyytyväinen uuteen pyörään ja piti sitä nopeana. Kenties jopa nopeampana kuin tämänhetkiset pyörät.
Nyt Aprilia ilmoitti myös projektin etenemisestä. Uusi 850-kuutioinen moottori on penkitetty ja seuraavaksi on edessä ratatestit. Aikataulusta ei ole tietoa.
“[850cc] moottori on valmis. Moottori käy. Rehellisesti sanottuna olemme todella tyytyväisiä siihen, mitä teemme testipenkissä tämän moottorin kanssa. [850cc] pyörä on keskeneräinen. Se ei ole lyhyen aikavälin prioriteetti, mutta tietenkin sen aika tulee. Noalessa on nyt melko kiireistä”, Aprilia Racingin toimitusjohtaja Massimo Rivola kertoi Crash.netille.
Aprilialla oli MotoGP-historiansa paras kausi Marco Bezzecchin sijoituttua MM-sarjan kolmanneksi. Aprilia voitti kolme kauden neljästä viimeisestä GP:stä.
Aprilian tekninen johtaja Fabiano Sterlacchini on arvioinut, että Aprilian kehityksen painopisteen siirtyminen voisi tapahtua vuoden 2026 maaliskuun ja huhtikuun välillä.
Vuoden 2027 säännöt tuovat mukanaan moottorin iskutilavuuden pienentämisen, Pirellin Michelinin tilalle MotoGP:n ainoaksi rengastoimittajaksi, aerodynamiikan rajoituksia sekä ride-height-laitteiden kiellon.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.