Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ascona

Maailmanmestareiden kasvattaja

Jo sinällään uskomaton keltaisen Opelin tarina muuttuu vielä uskomattomammaksi, kun muistellaan, keitä autossa on aikojen saatossa istunut. Maailmanmestarikartturit Jonne Halttunen ja Anssi Viinikka ovat hakeneet uralleen nostetta Tero Savosen Opel Asconasta.
Teksti
Kuvat
1.1.2025

On olemassa kilpa-autoja ja sitten on ikonisia kilpa-autoja. Tero Savonen sanoo olevansa ajajana suhteellisen tuntematon, mutta hänen keltainen Opel Asconansa kuuluisi ralliautojen Hall Of Fameen. Jos sellainen olisi. 

– Olin aikanaan JyP:n matsissa ja siellä samassa aitiossa joku minulle tuntematon kaveri alkoi jutella rallista. Totesin siihen, että joo, olen itsekin ajanut vähän rallia. Reilut sata kisaa. Sitten arvuuteltiin ainakin vartti, kuka olen. Lopulta kaveri tinkasi sitä, millä autolla olen ajanut. Kun vihdoin paljastin auton, hän sanoi heti, että ahaa, olet Savosen Tero. 

 

Kuva
Viime vuonna MM-kultaa Roope Korhosen rinnalla saavuttanut Anssi Viinikka luki monta vuotta nuottia Asconassa. Kuvassa Savonen ja Viinikka lennättävät Vetomieskisassa 2017.

 

Se, että Savosen Asconan tietävät kaikki, perustuu auton käsittämättömän pitkään tarinaan. Savonen on ajanut autolla 107 rallia. 

– Ja muutamia sprinttejä, mutta niitä en ole edes laskenut, Savonen lisää. 

 

Autotalli on vuorattu ovinumeroilla, joten tilastot ovat eittämättä ajan tasalla. Lisäksi Savonen on tunnollisesti kirjoittanut jokaiseen ovinumeroon sijoituksen ja kartanlukijan nimen. Sijoituksen, tai vaihtoehtoisesti keskeytyksen syyn. 

 

– Olen kaatanut Asconan kahdeksan kertaa ja lisäksi on sattunut muutama muu vähän kovempi osuma. Mutta matkassa on ollut tuuria. Joka kerta keskeiset mitat ovat olleet kohdallaan, vaikka välillä on näyttänyt aika pahalta. Pohjapelti ja iskareiden yläpäät ovat onneksi selvinneet kaikista kolhuista. Kattopelti on toki vaihtunut, samoin lokarit ja niin edelleen. Mutta ihan sama auto se silti on, Savonen yllättää. 

 

Aikansa kutakin

 

Aika on Asconasta jo ajamassa ohi, vaikka Savonen hymyillen toteaakin, että sopivalla tiellä sillä edelleen voi kiusata tehokkaampia ja uudempia F-ryhmän autoja. Parhaimmillaan vieläkin modernimpia vastustajia. 

 

– Aina välillä joku ottaa yhteyttä ja kertoo suunnittelevansa Asconan rakentamista. Ensimmäinen ohjeeni on, että älä rakenna, Savonen naurahtaa. 

 

Kuva
Konehuoneessa lepää 2,1-litrainen CIH-ruiskumoottori HesTecin moottorinohjauksella. Moottorin ja Volvon perän välissä on Samsonasin valmistama suorakytkentävaihteisto.

 

Hänen oman Opelinsa tarina alkaa vuodesta 2003. Tero Savonen oli hakenut tuntumaa rallipolkuihin kahdellakin Escortilla, kunnes veli Olli tuli hankkineeksi samalta kylältä Jari Anttosen Opel Asconan.

Sen ominaisuudet puhuttelivat heti Teroa. Ei aikaakaan, kun kylillä siviililiikenteessä pyörinyt Ascona siirtyi Savosen omistukseen ja yhtä kyytiä Leppäveden rallitalliin. 

– Oli helppo tehdä, kun oli samanlainen auto mallina vieressä. Oma valmistui pikavauhdilla kolmessa kuukaudessa, Savonen muistelee. 

 

Uran tähtihetki oli se, kun suistuttiin Neste Rallissa 2009 Väärinmajassa samassa paikassa Mads Östbergin ja Kimi Räikkösen kanssa.

 

Parin vuosikymmenen aikana auto on kehittynyt, vaikka perusta on pysynyt ennallaan. Moottori on kotoisin Opel Omegasta, iskutilavuudeltaan 2,1-litrainen. Moottorinohjaus on mallia HesTec. Moottorin jatkeena on Samsonasin valmistama viisiportainen ja suorahampainen suorakytkentävaihteisto. Perä on Volvon sukua, mikä ei F-ryhmässä ole lainkaan vierasta. 

 

Lämpimiä muistoja

 

Savonen toteaa, että taannoisen Ruotsin MM-rallin tulosten seuraaminen lämmitti mieltä. Kaksi Asconassa istunutta kartanlukijaa oli parhaimmillaan samaan aikaan rallin kärkikymmenikössä. 

 

– Anssin (Viinikka) kanssa ajettiin aika paljonkin. Hän itse asiassa hankki ensimmäisen lisenssinsä lähtiessään kyytiini, Savonen kertoo. 

 

Kuva
Ohjaamon tiivis tunnelma tiivistyi entisestään, kun ns. läppäpenkit tulivat kuvaan joitain vuosia sitten. Turvakehikko on rakennettu turvallisuutta, ei niinkään painoa ajatellen.

 

– Jonnen (Halttunen) kanssa puhuttiin jossain saunaillassa. Siellä kävi ilmi, ettei hänellä ollut seuraavalle kaudelle oikein mitään, joten sovittiin, että lähdetään F-cupiin (2010). Molemmista näki kyllä heti, että ovat huippukavereita. Jonnesta taisin jo silloin meidän nettisivuille kirjoittaakin, että hänellä on mahdollisuuksia vaikka maailman huipulle asti, Savonen muistelee hymyillen. 

 

– Kyllä ne kumpikin sunnuntai-iltana laittoivat Ruotsista viestiä ja kehuivat Asconan kyytiä. Liekö ollut pitkällä päivällä jotakin vaikutusta senhetkiseen mielentilaan, Savonen virnistää. 

 

Kartanlukijoiden lista on pitkä ja joukossa vilisee muitakin tuttuja nimiä, mm. Pasi Rutanen, Jukka Jämsen ja Mikko Pajunen. 

– Tämä on ollut sellainen matalan kynnyksen mahdollisuus päästä kartturiksi. Olemme aina ottaneet homman sopivan rennosti, joten tarjokkaita on riittänyt niin kyytiin kuin huoltoonkin, Savonen sanoo. 

 

Kuva
Tero Savonen on tapetoinut rallitallinsa seinät ajettujen kilpailujen ovinumeroilla. Näin arkistoituna on myös ne kisat, joista ei ole palkintopokaalia matkamuistona.

 

Miehen ja auton pitkälle yhteiselle taipaleelle on osunut monta mieleenpainuvaa hetkeä. Pokaaleja on kertynyt niin luokasta kuin yleiskilpailustakin, mutta yksi muisto on ylitse muiden. 

 

– Kyllä uran tähtihetki oli se, kun suistuttiin Neste Rallissa 2009 Väärinmajassa samassa paikassa Mads Östbergin ja Kimi Räikkösen kanssa. Kimi oli jo poistunut paikalta, mutta Östberg tuli taputtamaan olalle ja sanoi, että näyttävästi meni, Savonen nauraa. 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025