Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kalle Rovanperä (Merita)

Suomen MM-rallivoittaja Kalle Rovanperä istui 11-vuotiaana Harri Rovanperän kyydissä Ouninpohjassa ja totesi vinkkejä jakavalle isälleen: ”Ihan turhaa tietoa”

3.8.2025

Kesäkuussa 2012 lähdin Harri Rovanperän kanssa Ouninpohjaan tekemään Vauhdin Maailmaan juttua klassikkoerikoiskokeen ajolinjoista sekä sen salaisuuksista. Kahdesti ajajaurallaan Ouninpohjassa pohja-ajan ajanut Harri ajoi erikoiskokeella siviiliautoa, avasi ajaessaan Ouninpohjan ajolinjoja ja kokemuksiaan, ja pidin vieressä kirjaa. Harrin takana takapenkillä 11–vuotias Kalle keskittyi pelaamaan videopelejä kännykällään.

Harri totesi jossain kohtaa Ouninpohjaa, että ”Kuuntele Kalle nyt! Näistä tiedoista voisi olla sinullekin joskus jotain hyötyä”. Kalle keskeytti hetkeksi pelaamisen, nosti katseensa kännykältään ja totesi, että ”Tämä on ihan turhaa tietoa. Silloin, kun minä ajan rallia niin Ouninpohjaa ei enää ajeta”.

Kallen veikkaus osui lähes oikeaan, sillä Ouninpohja palasi MM-rallireitille vasta viime vuonna. Ja isän tieto oli turhaa. Maailman lahjakkaimpana rallikuljettajana nuori mies ajoi viime vuonna ensikertalaisena Ouninpohjaan molemmilla ajokerroilla pohja-ajat. Kalle nousi EK:n kunniataulukkoon kerrasta isänsä rinnalle. 

Tänään Ouninpohjassa toteutui myös Rovanperän iso unelma: Suomen MM-rallin voitto. Siihen tarvittiin seitsemän yritystä, kaksi maailmanmestaruutta ja 16 MM-voittoa. Kallen MM-ralli numero 81 liitetään Suomen MM-rallin voittajien kunniakkaaseen listaan.

Myös Rovanperän talli Toyota ajoi kotikilpailussaan Jyväskylässä historiaa. Tiimi valloitti toisen kerran koskaan MM-osakilpailussa viisi ensimmäistä sijaa. Ensimmäinen viitosvoitto nähtiin vuoden 1990 Portugalin MM-rallissa Lancia-tallin Miki Biasionin, Didier Auriolin, Juha Kankkusen, Dario Cerraton sekä Carlos Bican ajamana. Suomen MM-rallissa Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Sami Pajari ylsivät Toyotoillaan samaan. Juha Kankkunen on ollut nyt historiallisesti molemmissa viitosvoitoissa mukana. Ensin kuljettajana, ja nyt tallipäällikkönä.

Huolestuttavinta Suomen MM-rallissa 2025 olivat kasvaneet keskinopeudet. Ouninpohjassa keskinopeus nousi yhdestä virtuaali- sekä kahdesta hidastussikaanista huolimatta toisella ajokerralla Rovanperän toimesta ihan älyttömään 142,7 km/h. Samalla Suomen MM-ralli 2025 nousi kaikkien aikojen kovavauhtisimmaksi MM-ralliksi. Kärkipaikkaa hallussaan pitänyt nopein MM-osakilpailu ajettiin Suomessa vuonna 2016, kun voittajaksi ajaneen Citroënin Kris Meeken keskinopeus nousi 126,62 km/h. Tänä vuonna Rovanperä toi Toyotansa voittajana maaliin 129,9 km/h keskituntinopeudella, ja se on rallijärjestäjälle sekä Ouninpohjalla erittäin ikävä uutinen.

Marko Mäkinen
Marko Mäkinen

Kirjoittaja on yli 40 vuotta moottoriurheilussa työskennellyt valokuvaaja, toimittaja, rallikuljettaja ja -kartanlukija. Vauhdin Maailman avustajana hän aloitti vuonna 1976.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 7/2025