Hyppää pääsisältöön
Kuva
Max Verstappen. Kuva Getty Images

Max Verstappen on pudonnut mestarista tavalliseksi kuolevaiseksi ja tyytynyt kohtaloonsa – ” Lopulta tämä ei satu enää niin paljon”

Teksti
Kuvat
3.8.2025
Kuva

 

OLIPAHAN Max Verstappenilla Unkarissa surullinen juhlakisa, 200. Grand Prix -startti Red Bullilla.

Formula 1 -luokan nelinkertaisella maailmanmestarilla on edessään kiduttavan pitkät jäähyväiset. Hollantilainen jatkaa - kaikista Mercedes-huhuista huolimatta - odotetusti Red Bullilla 2026, mutta toiveet menestysmahdollisuuksista seuraavan puolentoista vuoden aikana ovat seitinohuet.

MM-kaudesta 2025 on ajamatta yhä 10 osakilpailua. Verstappen ei odota saavuttavansa niistä mitään mainittavaa, ellei oikukas sää sekoita hetkellisesti pakkaa korttihuijarin salakavalalla kädellä. Unkarin GP osoitti tylyllä tavalla, kuinka syvälle suohon Red Bull on vajonnut.

Verstappen ei pystynyt lyömään edes Aston Martinin parivaljakkoa Fernando Alonso-Lance Stroll, sisartalli Racing Bullsin Liam Lawsonia tai Sauberin Gabriel Bortoletoa. Ei ihme, että nykyinen tallipäällikkö Laurent Mekies, neuvonantaja Helmut Marko ja tekninen johtaja Pierre Wache olisivat mieluummin vajonneet maan alle kuin vastanneet lehdistön kysymyksiin.

Aika-ajossa Verstappen jätettiin kahdeksanneksi, vaikka hän selviytyi RB21:n nykyiseen suorituskykyyn verrattuna hyvin. Maaliin hän ajoi virheettömälläkin suorituksella vasta yhdeksäntenä - pitkälti toista minuuttia McLareneille (Lando Norris ja Oscar Piastri) hävinneenä.

Tallikaveri Yuki Tsunodan esitys viikonloppuna oli jälleen surkea, mutta se oli sentään odotettavissa. Japanilainen taskuraketti kaivaa parhaillaan vauhdilla F1-hautaansa.

 

JATKUVISTA vastoinkäymisistä huolimatta Max Verstappen on pitänyt päänsä radalla yllättävänkin viileänä. Hungaroringillä hän sortui ainoastaan yhteen ylilyöntiin pakottaessaan Lewis Hamiltonin ajamaan mutkan karkeasti leveäksi.

Max on pudonnut mestarista tavalliseksi kuolevaiseksi ja tyytynyt kohtaloonsa. Lauantai-iltana hän kertoi uhriintumatta hollantilaiselle lehdistölle, ettei pysty voittamaan tällä kaudella enää ainuttakaan osakilpailua normaaleissa olosuhteissa.

- Lopulta tämä ei satu enää niin paljon, koska emme taistele oikeastaan mistään. Voisin suuttua, mutta se ei tee autosta yhtään nopeampaa. Meillä on perustavanlaatuisia ongelmia, eikä kukaan tunnu tietävän, missä ne piilevät, Verstappen kommentoi rauhallisesti kotimaansa toimittajille.

Kuva
Max Verstappen ja Red Bull ovat tippuneet kauaksi kärjestä.

Verstappen vahvisti viime viikolla jatkavansa Red Bullilla ja tämän uskottiin antavan koko tiimille sen kaipaamaan työrauhan ja piristysruiskeen. Niitä todellakin kaivataan, koska tallin insinööriporras tuntuu olevan täysin sekaisin. Hungaroring ei välttämättä ollut ihanteellinen rata Red Bullille, mutta kukaan ei olisi osannut ennustaa näin holtitonta vapaata pudotusta.

Verstappen voitti Spassa sprinttikisan, mutta ei ole noussut palkintopallille kertaakaan viimeisissä neljässä GP:ssä. Yhtä ankeaa tilastoa on etsittävä viime vuosikymmeneltä saakka.

 

ENSI vuosi on radikaalien sääntömuutosten vuoksi suuri arvoitus, mutta Red Bullin osakkeet eivät vaikuta pörssiennusteissa arvokkailta.

Red Bull rakentaa Fordin kanssa oman moottorinsa ja on vaikea uskoa, että se olisi Mercedeksen, Ferrarin tai Hondan veroinen. Jopa aiemmin kesällä potkut saanut pitkäaikainen tallipäällikkö Christian Horner ennätti todeta, että olisi Mercedekselle nöyryyttävää, jos heidän voimanlähteensä osoittautuisi heti tehokkaammaksi ja luotettavammaksi.

Moottorien merkitys on 2026 isossa roolissa, joten Red Bull saattaa hyvinkin vajota keskitason talliksi - jopa heikoimpien joukkoon.

Max Verstappen tiedostaa varmasti myös tämän skenaarion. Tulokset radalla jäävät vaatimattomiksi, mutta toisaalta Verstappenilla on hyvin aikaa seurata aitiopaikalta, mihin talliin haluaa 2027.

Sitä ennen hänen on vain purtava hammasta ja kestettävä tuleva puolentoista vuoden säälimätön korpivaellus. MM-sarja jatkuu vasta neljään viikon päästä. Silloin ajetaan Hollannissa - ja Maxia hävettää jo valmiiksi.

 

 

 

Kari Melart

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 7/2025