
Tällä tavalla Toyota Gazoo Racing voittaa valmistajien mestaruuden Keski-Euroopan rallissa
Toyota Gazoo Racing voi sinetöidä valmistajien WRC-mestaruuden Keski-Euroopan rallissa, kun Sébastien Ogier ja Elfyn Evans jatkavat kaksintaisteluaan kuljettajien tittelistä kahden pisteen erolla.
Toyotalla on 125 pisteen johto Hyundaihin, ja se varmistaa viidennen peräkkäisen tiimin mestaruuden Passaussa, jos se ei häviä yli viidellä pisteellä. Hyundain toiveet lepäävät Thierry Neuvillen ja Adrien Fourmaux’n varassa, sillä Ott Tänakia ei ole enää nimetty tuomaan valmistajapisteitä – talli asettaa etusijalle hänen henkilökohtaisen mestaruustaistelunsa.
Ogier saapuu Saksaan vain kahden pisteen johdossa tallikaveri Evansiin nähden voitettuaan vuoden viidennen kilpailunsa Chilessä- Kyseessä oli uran 66. WRC-voitto ja täydet 35 pistettä, jotka käänsivät viiden pisteen takamatkan niukaksi johdoksi. Tiestön avaaminen on yleensä haitta soralla, mutta Keski-Euroopan syksyisillä asfalttiteillä etu voi kallistua hieman ranskalaisen eduksi.
41-vuotias Ogier, joka tavoittelee ennätystä sivuavaa yhdeksättä maailmanmestaruutta, ei ole jäänyt kertaakaan palkintokorokkeen ulkopuolelle kaudella 2025 ja tietää, että uusi ykkössija vahvistaisi otetta mestaruudesta Japaniin ja Saudi-Arabiaan lähdettäessä.
Evans puolestaan jahtaa yhä uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta neljän kakkossijan jälkeen ja tiedostaa, että kun kolmesta viimeisestä osakilpailusta kaksi ajetaan asfaltilla, seuraavat kaksi viikkoa voivat olla ratkaisevat kahdeksankertaisen mestarin kukistamisessa. Pisteissä kolmantena oleva, 21 pistettä perässä tuleva Kalle Rovanperä tavoittelee myös vahvaa tulosta pitääkseen omat mahdollisuutensa elossa, ja Takamoto Katsuta sekä Sami Pajari täydentävät viisimiehisen GR Yaris Rally1 -kokoonpanon.
Hyundaille Keski-Eurooppa on vahinkojen minimointia valmistajien kisassa, mutta myös mahdollisuus hallitsevalle mestarille Neuvillelle iskeä takaisin asfaltilla. Belgialainen, joka voitti kilpailun vuonna 2023, on sarjassa viidentenä 166 pisteellä ja on välillä väläytellyt vauhtiaan.
Tänakin i20 N Rally1 ei taistele enää valmistajien pisteistä. Hyundain strateginen ratkaisu oli vapauttaa hänet moottorikiintiörajoitteista Chilen keskeytyksen jälkeen. Tuon vian myötä virolaisen mestaruushaaveet käytännössä murenivat, mutta hän on edelleen uhka yksittäisistä rallivoitoista kauden kolmessa viimeisessä osakilpailussa.
M-Sport Ford asettaa viivalle kaksi Puma Rally1 -autoa Grégoire Munsterille ja Josh McErleanille – ensin mainittu palaa kilpailuun, jossa hän saavutti uransa parhaan tuloksen vuonna 2024.
Keski-Euroopan rallin rajat ylittävä reitti yhdistelee jälleen kapeita itävaltalaisia maalaisteitä, röykkyisiä tšekkiläisiä pikkuväyliä ja nopeaa, leveää saksalaista asfalttia – usein arvaamattomassa säässä, jossa sade, sumu ja lämpötilavaihtelut voivat tehdä rengasvalinnoista arpajaiset.
Kilpailu alkaa torstai-iltapäivänä seremoniastartilla Passaussa, jonka jälkeen ajetaan kolmen päivän ajan yli 300 erikoiskoikilometrin verran vauhdikasta taivalta yhteensä 18 erikoiskokeella.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.