Nyt se on varmaa – Rally2-autoilla voi kilpailla ensi vuonna MM-sarjassa
Myrskyisät ensi kauden rallin MM-sarjan säännöt ovat saaneet uuden käänteen.
Aiempien, WRC27-autoiksi ristittyjen putkirunkoisten, korimalliltaan vapaiden sekä Rally2-autojen moottoreita käyttävien autojen lisäksi viivalle saa myös Rally2-autoja. Juuri julkaistun päätöksen mukaan kansallisissa sarjoissa kovatasoisimpien sekä WRC2-luokassa kilpailevien Rally2-autojen on mahdollista kilpailla ykkösluokassa niin kutsutulla Rally2 WRC Kit -paketilla.
Hintaa paketille tulee 7 500 euroa. Paketti sisältää uudet luokitellut etupyöränkaaret, etupuskurin, sekä ”takaosan aerodynaamisen laitteen”, todennäköisesti siis takasiiven. Mekaanisia muutoksia paketti ei tarjoa.
Kansainvälinen autoliitto FIA kertoo Rally2 WRC Kit -paketin perusteluksi ”paremman aerodynaamisen yhtenevyyden” ensi kauden uusien autojen kanssa. Toisin sanoen, paketin tavoitteena on nostaa Rally2-autot täysin samalle viivalle WRC27-autojen kanssa.
Rally2 WRC Kitin voi luokitella vain valmistaja, joka on rekisteröitynyt rallin MM-sarjaan valmistajana. Luokituksen ensimmäisen vuoden aikana valmistajan täytyy osallistua kaikkiin MM-kalenterin osakilpailuihin minimissään kahdella autolla. Autojen kokonaispainoksi on asetettu 1 220 kg, ja pakettia voi muokata yhdellä jokerilla luokituksen voimassaoloaikana, joka on määritetty ”siirtymäajaksi” uusiin sääntöihin, eli kausiksi 2027 sekä 2028.
”Kaikkien WRC27-autoihin liittyvien päätöstemme taustalla on halu lisätä kilpailua lajin korkeimmalla tasolla, ja tänään hyväksytyt muutokset auttavat meitä tuomaan parempaa seurattavaa faneille seuraavien kahden vuoden aikana”, sanoi FIA:n moottoriurheilun varapresidentti Malcolm Wilson.
”Tekemällä polun voimassaolevan luokituksen Rally2-autoille pääluokkaan, nämä säännöt tukevat suurempaa osallistujamäärää, lisäävät kilpailusyvyyttä, sekä auttavat tuomaan korkeatasoista kilvanajoa rallin huipulla.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.