Hyppää pääsisältöön
Kuva
Mika Häkkinen. Kuva: Paul-Henri Cahier/Getty Image
Mika Häkkinen. Kuva: Paul-Henri Cahier/Getty Image

Formula1

Vauhdin Maailman juttusarjassa perkaamme F1-historiasta mielenkiintoisia tapahtumia.
Teksti
Kuvat
12.6.2025

8.11.1992 Adelaide, Australia

Kahden sodan veteraani kehui Häkkistä

Leland ”Lee” Gaug oli rengasvalmistaja Goodyearin kilpailupäällikkö 12 vuotta. Hän oli suorapuheinen ja F1-piireissä pidetty amerikkalainen.

Gaug oli toisessa maailmansodassa ja Korean sodassa Yhdysvaltain merivoimien hävittäjälentäjä, ja ehkä hänen taustansa antoi hieman perspektiiviä sanomisiin ja tekemisiin. 22 vuoden sotilaslentäjäuran jälkeen majuri Gaug siirtyi töihin Goodyearille, josta jäi eläkkeelle 1992 Australian GP:ssä 68-vuotiaana. Hän antoi samaisena kisaviikonloppuna haastattelun, jossa ruoti rankasti F1-kuljettajia.

-F1-maailma muuttaa ihmiset. He (kuskit) ovat hemmoteltuja ja ylipalkattuja kakaroita, jotka eivät osaa käyttäytyä. He ovat hyviä kuljettajia, mutta ihmisinä he eivät ole niin hyviä kuin heidän pitäisi olla, Gaug sivalsi.

Sotaveteraani kuitenkin kehui muutamaa nuorta F1-kuljettajaa, jotka hänen mielestään osasivat käyttäytyä ja jotka yrittivät parhaansa myös radan ulkopuolella. Saksalaiset Michael Schumacher ja Karl Wendlinger saivat Gaugilta synninpäästön. Kolmas hyväkäytöksinen nuori mies oli muuan Mika Häkkinen.

-Kyllähän maailmanmestari voi käyttäytyä melkein miten vain. Mutta jos sä oot – et nyt junnu – mutta siinä vaiheessa, että vasta kasvatat mainettasi, niin et sä voi välittömästi kisan jälkeen sanoa bye, bye ja hypätä lentsikkaan, Häkkinen kommentoi aihetta City-lehdelle tammikuussa 1993.

Kuva

Kuva
Siamin prinssi Bira eli Birabongse Bhanutej Bhanubandh. Kuva: GettyImages

13.5.1950, Silverstone, Englanti

Prinssi Bira

Thaimaalainen Chalerm Yoovidhya omistaa 51 prosenttia Red Bull -yhtiöstä, jolla on kaksi F1-tallia, Red Bull ja RB.

Ensimmäinen thaimaalainen F1-kuljettaja oli Siamin prinssi Bira eli Birabongse Bhanutej Bhanubandh, joka osallistui MM-sarjaan 1950–54. Hän ajoi F1-luokan ensimmäisessä MM-kilpailussa viidenneksi Maseratillaan. Prinssi saalisti F1-urallaan kaikkiaan kahdeksan MM-pistettä. Prinssin kulta-aika autourheilijana oli ennen toista maailmansotaa. Hän voitti ensimmäisen televisioidun autokilpailun, Imperial Trophy Racen, joka ajettiin Crystal Palacen radalla Lontoossa 1937. 

Prinssi Bira vaihtoi autourheilun purjehdukseen, jossa hän edusti Thaimaata neljä kertaa olympialaisissa. 1960 Rooman olympiapurjehduksessa hän kohtasi toisen entisen F1-kuljettajan, Argentiinan Roberto Mieresin. Argentiinalainen oli star-luokan 17:s, prinssi 19:s.

Prinssin mukaan on nimetty kilparata Pattayassa.

Kuva
Max Verstappen. Kuva GettyImages

15.3.2015 Melbourne, Australia

Ilman korttia

Max Verstappen oli kaikkien aikojen nuorin F1-kuljettaja, kun hän debytoi Toro Rosso -autolla MM-sarjassa 2015 Melbournessa.  Hollantilais-belgialainen ihmelapsi oli tuolloin 17 vuoden ja 166 päivän ikäinen. Verstappen keskeytti Australiassa moottorivian vuoksi, mutta 17 vuoden ja 180 päivän ikäisenä eli seuraavassa GP:ssä Malesiassa hän otti jo ensimmäiset MM-pisteensä ajamalla seitsemänneksi.

Verstappen ehti ajaa pitkään F1-sarjassa ennen kuin sai ajokortin 18-vuotiaana. Verstappen on rikkonut monia nuoruusennätyksiä F1-sarjassa, mutta ilman ajokorttia ajamisessa mestari on yhä Juan Manuel Fangio. Argentiinalainen voitti kaikkiaan viisi maailmanmestaruutta ja 24 osakilpailua ilman ajokorttia 1950-luvulla. Fangion nuoruudessa Argentiinan maaseudulla ei kortilla ajettu eikä vilkulla käännytty, sillä autoa sai ajaa, jos osasi. Fangiolla oli toki kilpa-autoiluun oikeuttava lisenssi, mutta vasta 50-vuotiaana hän sai virallisen ajokortin.

Kuva
Shoey! Kuva: GettyImages

31.7.2016, Hockenheim, Saksa

Shoey!

Australian Daniel Ricciardo juhli toista sijaansa Saksan GP:ssä 2016 juomalla samppanjaa ajokengästään. Siitä tuli hänen tavaramerkkinsä podiumilla. Tapaa kutsutaan Australiassa nimellä shoey.

Ricciardon mukaan ajokengän hiki saattaa maistua läpi, jos samppanja on lämmintä, mutta viileänä tossuun kaadettu juoma huuhtoo jalkamehun aromit mennessään.

Saksa oli oiva paikka juoda kengästä, sillä sitä on seudulla harrastettu jo satoja vuosia, erityisesti sotilaspiireissä. Sotilassaappasta juomaan pakottaminen oli yksi simputuskeino Saksan armeijassa, mutta ensimmäisessä maailmansodassa saksalaisilla oli tapana laittaa oluella ladattu nahkasaapikas kiertämään ennen taistelua, sillä rituaalin piti tuoda onnea.

Jostain syystä alkoholin hörppiminen kengästä on juurtunut erityisen hyvin Australiaan. Ennen Ricciardoa moni australialainen autourheilija suoritti shoeyn podiumilla 2010-luvulla, mukaan lukien MotoGP-kuski Jack Miller kesäkuussa 2016. 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Kansi 5