
Jouko Kallio ajoi mutkaan niin lujaa, että vieressä istunut nopean ajon opettaja tyhjensi hätääntyneenä jauhesammuttimen ohjaamoon – seurasi huutoa ja ripitystä mutta lopulta legenda sai ajokoululta stipendin
Autourheilun kaksinkertainen Euroopan mestari ja 34 Suomen mestaruutta voittanut Jouko ”Jokke” Kallio on kotimaisen autourheilun legenda.
1990-luvulla Kallio menestyi Truck Race -luokan EM-sarjassa, vaikka kaikki Keski-Euroopan radat eivät olleet hänelle tuttuja. Yksi uusista radoista oli Englannin legendaarinen Brands Hatch, jonne Sisu Racing saapui hyvissä ajoin ennen kauden ensimmäistä kisaa. Yllätys oli ikävä, kun kilpailun järjestäjä eväsi suomalaiskuljettajalta ja -tiimiltä rataan tutustumisen. Järjestäjät eivät suostuneet minkäänlaiseen vapaaseen harjoitteluun edes siviiliautolla.
Oli otettava muut keinot käyttöön. Sisun Harri Askola keksi radalla toimineen rata-ajoon totuttelevien harrastelijoiden ajokoulun, jonka ajokurssille Kallio ilmoitettiin oppilaaksi. Kallio sai Ford Escort -ajokouluautoon apukuljettajan paikalle naisopettajan, jonka kanssa he kävivät teoriassa lävitse nopean ajon niksejä. Viimeisenä kurssipäivänä Kalliolle myönnettiin lupa ajaa muutama kierros niin sanottua kilpavauhtia, niinpä hän antoi Escortille löysät suitset ja latasi rataa sydämensä kyllyydestä.
- Kun ajoin Brandsin pääsuoran päässä pudottavaan oikeaan nostamatta, ohjaaja hätääntyi ja potki jalkatilassa jauhesammuttimen päälle ja auto oli sisältä jauhon peitossa. Pidin lapun lattiassa, vaikka hän viereltä huusi, että ”varikolle!”.
- Ajoin kierrokseni loppuun ja ratavarikolla seurasi melkoinen ripitys. Hän raivosi, että ”mitä oikein ajattelit, kun et jarruttanut lainkaan pääsuoran päähän”. Totesin, että ”tällaisella vakioautolla siihen ei tarvitse jarruttaa”.
- Viikonloppuna ohjaaja näki minut ajopuku päällä varikolla, ja katsoi suu auki ja kysyi, että ”ajatko kilpaa?” Selitin, että ”olen mä vähän ajanut”. Muutama viikko kisan jälkeen sain postissa ajokoululta shekin, johon oli kirjoitettu huomattava rahastipendi, ja saatteeksi, että ”kiitos hyvästä ajosuorituksestasi. Kierrosaikasi oli ajokouluhistoriamme paras”. En tiedä sitten, onko joku oppilas jo rikkonut sen, Kallio hymyili.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.