Hyppää pääsisältöön
Kuva
Käkelä
Jani Käkelä Dubain varikolla. Kuva: Morozovaart

Jani Käkelän käsi halvaantui mp-kisassa – Nyt hän tekee yksikätisenä tylyä tulosta Porsche-cupissa

19.1.2025

Jani Käkelä, 42, tekee samaa kuin Lewis Hamilton nuorena: voittaa kilpa-ajoja yhdellä kädellä. F1-legenda Hamilton kaasutti juniorina karting-kisan ykköseksi toinen käsi kipsissä, mutta Käkelän vamma on valitettavasti pysyvämpi.

Silti Käkelä ajoi viime vuonna Porsche Carrera cupin Benelux-sarjan voittoon pro am -luokassa. Hän syöksyi Spassa Eau Rouge -mutkaan 89 000 katsojan edessä. Tänä vuonna hän ajoi samassa autokunnassa Kalle Rovanperän kanssa Dubain 24 tunnin kestävyyskisassa.

Kuva
Käkelä Porsche Carrera cupin Benelux-sarjassa. Kuva: Ivan Tarantsov.

Maailman kuuluisat moottoriradat ja voitot vaikuttivat korkeintaan murskatuilta unelmilta keväällä 2014, kun Käkelä teki ajovirheen ja kaatui rajusti ratamoottoripyöräilyn SM-kilpailussa Jurvan Botniaringin radalla. Käkelän henki oli vaarassa, ja hänet lennätettiin helikopterilla Tampereen yliopistolliseen sairaalaan. Käkelän selkärangasta repeytyi käden liikkeitä ohjaava hermokimppu.

– Vedin tosi pahat lipat. Siitä jäi tällainen, että vasen käsi on kokonaan halvaantunut, Käkelä kertoo.

Käkelän kilpa-Porscheen on tehty yllättävän pieniä muutoksia, jotta hän voi ajaa yhdellä kädellä.

Käkelä oli ajanut vuosia kilpaa moottoripyörillä, ja hän alkoi saavuttaa menestystä kotimaan radoilla ennen Botniaringin turmaa.

– Olin alun perin moottoripyörämies, mutta sen onnettomuuden jälkeen olin vuosia ajamatta kilpaa, kunnes pitkästä aikaa koitin ajamista radalla kilpiautolla. Tämähän sujuu aika hyvin, totesin. Pystyin kohtuu hyvin ajamaan.

Talvella 2022 Käkelä perusti oman tiimin.

Kuva
Jani Käkelä voitti Porsche Carrera cupin Benelux-sarjan mestaruuden. Kuva: Ivan Tarantsov.

– Hankin GT3-kuppiauton. Kolme vuotta on nyt niillä ajettu kilpaa, ensin Suomessa ja Baltiassa Porschen omassa yksimerkkiluokassa, Nez Sprint Challengessa. Viime vuonna siirryimme pykälän pari kovemmalle tasolle eli Beneluxin Porsche Carrera cupiin, sen pro am -luokkaan, jonka voitin.

Carrera cupin Benelux-sarjan pro-luokassa ajoi Kalle Rovanperä, kaksinkertainen rallin maailmanmestari.

Pro am -luokan kuljettajilla on monesti haastava työ, ja ajaminen on lähinnä harrastus, joka taistelee vapaa-ajasta perheen kanssa.

Käkelän kilpa-Porscheen on tehty yllättävän pieniä muutoksia, jotta hän voi ajaa yhdellä kädellä.

– Perusratissa on läppävaihteet ratin molemmilla puolilla, mutta minun rattiini on muokattu rallityylinen eli molempiin suuntiin toimiva läppävaihde. Se on käytännössä isoin muutos. Radion puhenapin muutos on pieni juttu. Pystyn tärkeimmät funktiot hoitamaan oikealta puolelta rattia, ei siinä mitään muuta ole tehty. Ja kun sitä kokeilin sillä kilpiautolla, huomasin, että tämähän menee yllättävän hyvin. Auto on aika hyvä ajaa yhdelläkin kädellä.

Mestaruus puolustettavana

Käkelä puolustaa tänä vuonna Carrera cupin Benelux-sarjan mestaruuttaan. Hän kehuu sarjan oloja ja järjestelyjä sekä ennen kaikkea ratoja.

– On tosi tärkeää, että siellä ajetaan erittäin hyvillä radoilla, on Spata, Zandvoortia, Zolderia, Assenia… Se on siinäkin mielessä tosi mielenkiintoinen sarja.

Kuva
Kilpa-Porscheen on tehty muutoksia, jotta hän voi ajaa yhdellä kädellä. Kuva: Ivan Tarantsov.

Varsinkin Span kisa jäi Käkelän mieleen. 

– Spassa ajoimme FIA WEC -viikonloppuna, olimme tukilähtönä. Paikalla oli 89 000 katsojaa. FIA WEC on formula 1:n jälkeen seuratuin ratasarja. Siellä oli aika huikeasti porukkaa paikalla, Käkelä kertoo.

– Siinä Span alamäessä, mikä menee siihen Eau Rougeen, oli katsomot ihan täynnä sunnuntaina. Olihan se aikamoinen fiilis, oli todella hienoa.

Pro-luokan kuljettajat ovat ammattilaisia tai sellaiseksi pyrkiviä, mutta Pro am -luokan kuljettajilla on monesti haastava työ, ja ajaminen on lähinnä harrastus, joka taistelee vapaa-ajasta perheen kanssa.

Kovatasoinen luokka

Perheen ja ajamisen ohella Käkelälläkin riittää tekemistä. Hän on monitoimikuormaimia valmistavan Avant Tecno oy:n toimitusjohtaja ja yksi omistajista. Yhtiön tuotannosta noin 90 prosenttia menee vientiin, ja sen liikevaihto oli vuonna 2023 yli 250 miljoonaa euroa. Mikä saa kiireisen ja varakkaan toimitusjohtajan yhä ajamaan kilpaa, vaikka takana on yksi erittäin raju ja kohtalokas onnettomuus?

– Onhan se äärimmäistä, varsinkin yksimerkkiluokassa, kun mitataan, kuka tässä nyt sitten on oikeasti hyvä ja kuka ei, Käkelä sanoo.

– Se kilpailun jännitys ja vauhti ja niin sanottu door to door racing, kun vedetään ihan kylki kyljessä ja puskurissa kiinni, se on tosi hienoa. Tasaväkisellä kalustolla pääsee ajamaan hyvää kisaa hyvien kuskien kanssa, se on mielestäni helvetin hienoa hommaa.

Kuva
Käkelä pääsi ajamaan Dubain 24 tunnin kisan GT3-sarjassa tammikuussa. Kuva: Morozovaart.

Käkelän mukaan pro am -luokka on kovatasoinen.

– Kyllä siinä ihan tosissaan saa ajaa. Ei sinne ihan takki auki mennä. Olen treenannut paljon simulaattorilla ja miettinyt erittäin paljon sitä ajamista. Kyllä se tosissaan otetaan, mutta ei kuitenkaan niin tosissaan, että lopettaisin Avantilla ja siirtyisin kilpakuskiksi.

Aika kovan kilpakuskin kanssa Käkelä pääsi ajamaan Dubain 24 tunnin kisan GT3-sarjassa tammikuussa. Käkelä ajoi Proton Huber Competition -tiimin 969-autokunnassa, jonka yksi kuljettaja oli Kalle Rovanperä. Viisikon täydensivät Jukka Honkavuori, Bashar Mardini ja Joel Monegro. Se oli Rovanperän ensimmäinen kestävyyskisa, samoin Käkelä. 

Kun kuljettajaa vaihdettiin, kaksi kollegaa auttoi Käkelää ratin asentamisessa ja turvavöiden kanssa. Käkelä ajoi noin tunnin stinttejä. Kokemus oli mieluinen mutta erilainen, ruuhkainen.

– Kisaan taisi lähteä 64 autoa. Rata oli vähän yli viisi kilometriä pitkä, ja se oli ihan täynnä. En montaa kierrosta ajanut ilman ohittamista. Se on rytmittämistä, että saa turvallisesti ohitettua mutta pidettyä oman vauhdin yllä. Se on aika oma lajinsa.

Käkelän autokunta oli kisan 17:s, vaikka Rovanperä ajoikin muutaman kierroksen kärjessä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025