Hyppää pääsisältöön
Kuva
Niclas Grönholm (Red Bull)

Rallicrossin viikonlopun Ruotsin MM-osakilpailusta täyssähköinen – maailmanmestaritiimikin jätti polttomoottorit

Teksti
Kuvat
4.7.2025

Rallicrossin MM-sarjan teknologioiden taistelu -teema alkaa kuivua käsiin. Ruotsin Höljesissä tänä viikonloppuna kaikki kärkitiimit ajavat sähköautoilla.

Hallitsevan maailmanmestarin Johan Kristoffersonin KMS-tiimi on päättänyt vaihtaa sähköautoihin vain yhden polttomoottorilla ajetun osakilpailun jälkeen. Tuon kisan Portugalissa voitti Niclas Grönholm, Kristofferson oli vasta viides.

RX1-luokassa on saanut viime kaudesta alkaen ajaa joko sähköllä tai polttomoottorilla. Viime vuonna Kristofferson vei mestaruuden polttomoottoriautolla. Nyt sääntöihin on kuitenkin tehty pieniä viilauksia, lähinnä autojen painoon.

KMS:n toimitusjohtaja Tommy Kristofferson perusteli päätöstä DirtFishille.

- Minun tehtäväni on varmistaa, että pystymme tekemään mahdollisimman hyvää tulosta. On vain löydettävä paras vaihtoehto. Voimme olla väärässä, mutta nyt näyttää siltä, että sähköauto on se nopein tällä hetkellä. Viikonlopun jälkeen tiedämme, olimmeko oikeassa.

Jokaisella tiimillä on kauden aikana yksi mahdollisuus vaihtaa teknologiaa, joten päätös tietää sitä, että KMS ajaa sähköllä kauden loppuun.

- Emme voi valittaa, koska tämä on täysin oma päätöksemme. Olisimme voineet jatkaa polttomoottoreilla, mutta emme tehneet niin. Sääntömuutokset julkistettiin niin myöhään, ettemme ehtineet reagoida. Itku ei auta, jos valinta on väärä, Kristofferson sanoi.

Toki Ruotsissakin nähdään vielä polttomoottorikuskeja kuten Juha Rytkönen ja Patrick O’Donovan, mutta he ovat mukana yksityiskuljettajina.

FIA:n tiekilpailujen johtaja Emilia Abel sanoo odottavansa viikonlopun yli ennen johtopäätösten tekemistä.

- Portugalissa tosiaan näytti siltä, että sähköautot ovat nyt vahvoilla. Siellä oli pitkiä suoria ja paljon pitoa. Toki sielläkin ajettiin podiumille molemmilla teknologioilla, joten odotetaan, mitä tapahtuu seuraavaksi.

- Voimme tehdä sääntömuutoksia koska tahansa, jos koemme, ettei tilanne ole tasapuolinen. Tekninen osastomme analysoi nyt dataa, Abel kertoi.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 6/2025