
Matti Alamäki kohtasi Kalliovuorilla yllättävän hirviön: tehdastiimin VW Golfin, jossa oli kaksi moottoria
Matti Alamäki oli ensimmäinen suomalaiskuljettaja legendaarisessa Pikes Peak -ylämäkikilpailussa Yhdysvaltain Kalliovuorilla.
Porilainen yksityistiimin kuski ajoi Coloradossa keltaisella rallicross-Porschella 1986.
Uudisraivaaja Alamäki kohtasi uudessa maailmassa vastustajan, joka näytti täysin tavalliselta, mutta jonka sisällä sykkivät tuplatehot: kaksimoottorisen Volkswagen Golfin.
Kyse ei ollut mistään pikkupajan hassuttelusta, vaan Volkswagenin tehtaan projektista. VW oli tuonut kaksimoottorisen Golfin Pikes Peakiin jo 1985, mutta silloin molemmat vapaasti hengittävät 1,8-litraiset voimanlähteet olivat uupuneet ohuessa vuoristoilmassa. Vuoden 1986 Pikes Peak -Golfissa oli kaksi 1,3-litran turbomoottoria, joista irtosi yhtensä noin 500 hevosvoimaa.
Katsoiko Alamäki ensin Golfia ja sitten omaa Porscheaan, jossa oli vain yksi moottori?
”Joo, joo, että miten tässä nyt käy. Golfissa oli moottori edessä ja takana”, Alamäki sanoo ja nauraa.
Golfia oli kuitenkin turha kadehtia, sillä myös ongelmat tuplaantuivat.
”Siihen aikaan se oli erittäin vaikeaa, kun kaasutkin vedettiin vaijereilla molempiin moottoreihin. Ei ollut bokseja, että olisi saanut synkattua ne moottorit täsmälleen oikein. Ei ne sitä saanut kunnolla toimimaan.”
Kaksimoottorista neliveto-Golfia ajoi saksalainen Jochi Klient, johon Alamäki tutustui Amerikassa.
”Se jätkä ajoi sillä minun Porschellani Saksassa sen Pikes Peakin jälkeen. Hän testasi sitä jollekin autolehdelle.”
Alamäen Porschessa oli 2.8-litrainen tuplaturbo, ja se päihitti kahden moottorin Golfin Pikes Peakin lajittelussa. Kisassa Alamäki ajoi ulos, kun häneltä puhkesi takarengas. Kisan voitti Bobby Unser senior Audilla, ja Klient oli Golfilla neljäs.
Edellisenä vuonna Klient oli ollut kahdella vapaasti hengittävällä moottorilla kolmas ja puolisen sekuntia nopeampi kuin kahdella turbomoottorilla 1986. VW yritti valloittaa kaksimoottorisella Golfilla Pikes Peakin vielä 1987, jolloin Klient oli väliajoissa nopein, kunnes joutui keskeyttämään teknisen vian vuoksi, kun jäljellä oli enää muutama mutka.
Alamäki innostui lähtemään Pikes Peakiin, sillä hän oli kuullut kisasta tarinoita norjalaiselta Martin Schankelta, joka oli porilaisen kiivas kilpakumppani EM-rallicrossissa. Schanke osallistui kisaan 1984 ja oli Pikes Peakin ensimmäinen eurooppalaiskuski. Alamäen pitkäaikainen mekaanikko Jokke Hannula oli 1984 Schanken leivissä Amerikassa ja innosti osaltaan porilaista Kalliovuorille kiipeämään.
Norjalainen koki saman kohtalon kuin Alamäki kaksi vuotta myöhemmin: rengas puhkesi.
”Ajoimme molemmat rallicross-renkailla. Luulen, että siinä tuli joku virhearvio meille molemmille, se rengas ei sinne jostain syystä sopinut.”
Alamäki viihtyi hyvin Coloradon osavaltiossa ja Pikes Peak -vuorella, mutta ei saapunut paikalle turistina.
”Olin siellä sitä kisaa voittamassa! Ja väitän, että olisin voinut sen voittaakin. En pääsyt treenaamaan enkä testaamaan Porschella, jossa oli ollut moottoriongelmia. Ajoin treenit vuokra-autolla. Olisin sen kisan hyvänä päivänä pystynyt voittamaan kyllä.”
Nimestään huolimatta Alamäki ajoi mielellään ylämäkeen.
”Ei se hassumpaa ollut. Rallimiehetkin sanovat, että alaspäin on paljon veemäisempi tulla, sillä jarrumatkojen arviointi on paljon vaikeampaa alaspäin kuin ylöspäin.”
Kommentit
Kysymyksessä olivat varmaankin Jochi Kleint ja Martin Schanche ?
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.