Hyppää pääsisältöön
Kuva
Martti Ritonen

Martti Ritonen opiskelee, ajaa simulaattorilla ja oppii työntekoa korjaamolla – Toni Vilander mukana viitoittamassa tietä

11.12.2025

Tamperelainen karting-lupaus Martti Ritonen vakiinnutti vauhtinsa puolesta paikkansa KZ2-luokan kansainvälisessä kärjessä. Huippusijoitukset antoivat vielä odottaa itseään, mutta kärkivauhti vakuutti monet osapuolet, muuassa Toni Vilanderin.

“Vauhdillisesti oli hyvä kausi, mutta tuloksellisesti en valitettavasti saavuttanut asettamiani tavoitteita. Haasteita asettivat EM -sarjan moneen kertaan vaihtunut rengas, Dunlopista toiseen Dunlopiin ja lopulta onneksi Le Contiin. Suomessa kisatessa oli hiukan myös epäonnea”, Ritonen sanoi.

 

Ritosen kausi oli kv-painotteinen, mutta tavoitteena oli myös ajaa Suomen mestaruudesta. Finaalivoitoista huolimatta, keskeytykset painoivat sijoituksen lopulta neljänneksi.

“Se oli tottakai karvas pettymys, koska vauhdillisesti olin kärkeä. Esimerkiksi Kouvolan kisaviikonloppu tarjosi meille pisteissä kolme nollaa, ja kalustosta menetettiin kaksi runkoa. Kauden viimeinen kisaviikonloppu ajettiin Kangasalan Lentolassa, ja siellä oli vielä mahdollisuus SM-pronssiin. Voitin kolmesta finaalista kaksi, toisen sateella ja toisen kuivalla. Pronssin menetin lopulta yhdellä pisteellä.”

 

EM-sarjassa Ritosella oli tavoitteena niin ikään kärkisijoitukset, mitkä vauhdin puolesta olisivatkin olleet otettavissa. Kolmen osakilpailun EM-sarja tarjosi vauhtia ja haasteita.

 

“Valencian osakilpailua Espanjassa väritti rengashaasteet, rengassarjojen välillä saattoi olla jopa 0,5 sekunnin ero. Sarnon osakilpailussa Italiassa jäi maksimaalinen aika-ajo suorittamatta. Harjoituksissa nopein kierros oli aina nejäs kierros, mutta aika-ajossa pääsin ajamaan vain kolme. Ruutulippu heilahti liian aikaisin. Pääsin finaaliin ja starttasin ruudusta 20. Keskikesän kuumuus yhdistettynä ongelmiin kisarenkaan kanssa oli huono kombinaatio. Oikea takarengas kuori käytännössä kokonaan, eikä pitoa luonnollisestikaan ollut.”

 

“Saksan Mulsenin rata oli tekninen ja todella nopea. Super Heat jäi valitettavasti ekalle kierrokselle. Huippuvauhti Mulsenissä oli n. 155 km/h. Minulta finaalissa jäi tuosta suoravauhdista uupumaan noin 7 km/h, joten the struggle was real”, Ritonen sanoi. 

Kauden päätapahtuma, World Cup toi kuitenkin positiivisen päätöksen vuodelle 2025. Teknisten ongelmien täyteinen alku tarjosi huippuvauhtia, vaikka tulos jäikin tällä kertaa tulematta.

 

“World Cupista jäi kokonaisuutena lopulta erittäin positiivinen fiilis! kilpailun puolivälissä saatiin haasteet moottorin kanssa selätettyä, ja sen jälkeen olinkin loistavassa vauhdissa. Starttasin finaaliin P32, ja kun ensimmäiset 15 kierrosta oli ajettu, olin noussut jo 15 sijaa ennen keskeytystä. Tiimissä oltiin kuitenkin erittäin tyytyväisiä vauhtiin ja kilvanajoon.”

World Cupin aikana Ritoset saivat yhteydenoton Toni Vilanderilta, mikä johti yhteistyöhön ja uusille askelmerkeille tulevaisuuden kannalta.

 

“Toni soitti isälle Tampereelle, ja kertoi olevansa kiinnostunut auttamaan minua urallani eteenpäin. Löysimme nopeasti yhteisen sävelen ja Toni neuvotteli sopimukseni Birelartille kaudelle 2026 KZ2- luokassa. Myös perheemme yritys KartHouse tekee jatkossa yhteistyötä Vilanderin johtaman Centodieci Racingin kanssa. Suomessa edustan nimenomaan Centodieci Racing tiimiä, ja osallistun SM -sarjaan. Kaudella 2026 on kotimaassa Suomenmestaruus ainoa oikea tavoite! 

 

Kausi 2026 tulee olemaan kilpailukalenterin suhteen samankaltainen kuin tämän kausi, mikä piti sisällään SM-, ja EM-sarjan, sekä World Cupin – kuin myös muita kansainvälisiä kilpailuja.

 

“Kausi 2026 alkaa helmikuun alkupuolella. Ajan ennen ensimmäisiä EM -kisoja jo neljä kilpailua Italiassa WSK Euro Master Series - sarjassa. Kovatasoiseen sarjaan kuuluvat mm. Sarno, Viterbo, Lonato ja Franciacorta. Tiedän, että minulla on täydet mahdollisuudet saavuttaa podiumsijoituksia ja voittoja. Niitä lähdetään hakemaan!”

 

Kauteen 2026 valmistautuminen on jo alkanut peruskunnon ja mentaalipuolen harjoitusten merkeissä.

 

“Minulla on tällä hetkellä menossa peruskuntokausi, jota toteutan valmentajani Jannika Välimaan kanssa. Olen opiskelujeni kautta ollut myös työssäopissa autokorjaamolla. Ajan simulaattorilla päivittäin kilpaa, ja odotan jo malttamattomana pääsemistä KZ2 rattiin. Kaikkea upeaa on siis meneillään. Ja tästä tämä vauhti vain kiihtyy, Martti sanoi.

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 10/2025