Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Näkökulma: Bakun F1 GP:n täytyi olla karu aamuherätys voitonhuumasta krapulaiselle joukkueelle – kokonaisuudessaan surkea esitys

Teksti
Kuvat
22.9.2025
Kuva
Kirjoittaja on raportoinut formula 1 -luokasta yli 40 vuotta lukuisiin sanoma- ja aikakauslehtiin sekä tehnyt useita tietokirjoja. Nykyinen freelancer aloitti Vauhdin Maailman avustajana reilut 15 vuotta sitten.

 

KASPIANMERELTÄ puhaltavien voimakkaiden tuulten kaupunki Baku tarjosi Lando Norrisille mahtavan tilaisuuden leikata monta pistettä Oscar Piastrin MM-johdosta pois, mutta hän hukkasi kultaisen hetkensä rajuun vastaiskuun. Aika-ajossa vasta seitsemänteen ruutuun jäänyt englantilainen ajoi ruutulipulle samalla sijalla, eikä pystynyt vastaamaan Grand Prix´ssa edes Red Bullsin Liam Lawsonin ja Red Bullin Yuki Tsunodan vauhtiin.

Joka tavalla vaatimaton esitys sen jälkeen, kun Piastri oli tyrinyt viikonloppunsa täydellisesti. Hän päätyi aika-ajossa seinään ja uudestaan GP:n ensimmäisellä kierroksella. Lähes virheettömästi - Australian spinnausta lukuun ottamatta - tähän saakka edennyt melbournelainen jäämies ei voinut kuin katsoa pitkään peiliin. Molemmat kolarit olivat yksinomaan hänen yliyrittämisensä syytä.

Kukaan ei voi voittaa jokaista taistelua pitkässä sodassa, mutta Azerbaidzanin GP oli kokonaisuudessaan surkea esitys MM-sarjaa johtavalta kuljettajalta. Ensimmäinen keskeytys 44 perille ajetun GP:n jälkeen ja samalla katkesi 34 kilpailun mittaiseksi venynyt pisteputki.

McLarenilla oli mahdollisuus varmistaa merkkikohtainen maailmanmestaruus jo Bakussa, mutta sen sijaan talli vaikutti säälittävältä keskitasoakin huonommalta tiimiltä. Ehkä samppanjapullot oli laitettu jäihin liian aikaisin.

Azerbaidzanin epäonnistumisesta huolimatta McLaren voittaa tällä kaudella sataprosenttisen varmasti autonvalmistajien mestaruuden, mutta sunnuntain GP:n täytyi olla karu aamuherätys voitonhuumasta krapulaiselle joukkueelle. F1:ssä ei saa mitään ilmaiseksi, eikä missään vaiheessa ole varaa tuudittautua ajatukselle, että muut ovat antautuneet heidän aiemmin ylivoimansa edessä. Päinvastoin. Ne tekevät joka päivä ahkerasti töitä saavuttaakseen McLarenin suoritustason.

 

MAX VERSTAPPEN pani pystyyn yhtä vaikuttavan esityksen kuin kaksi viikkoa sitten Monzassa. Hollantilaiselle ei löytynyt Bakussakaan ainuttakaan uhkaajaa.

Verstappen lentää juuri nyt korkealla ja antoi myrskyvaroituksen Piastrille ja Norrisille. Red Bull on selvästikin tehnyt oikeita ratkaisuja auton päivitysten ja ennen kaikkea uuden pohjalevyn suhteen.

Vaikka toiveet Verstappenin viidennestä perättäisestä maailmanmestaruudesta ovat ohuet, ne ovat yhä elossa. McLarenin tallipäällikkö Andrea Stella myönsi lauantain aika-ajojen jälkeen, ettei Verstappenia voi vielä sulkea pois mestaruuskamppailusta. Stellalta kysyttiin, onko Verstappenilla vielä tilaisuus ohittaa hänen pilottinsa ja hän vastasi:

 

”KYLLÄ. Ja muistakaa kirjoittakaa vastaukseni tavoin isoin kirjaimin, kuten sanoin.”

Matemaattisesti Verstappenilla on edelleen sauma MM-kruunuun 2025, vaikka hän itsekin pitää sitä äärimmäisen epätodennäköisenä. Max tietää, että sen saavuttamiseksi vaaditaan täydellistä loppukautta sekä Piastrin että Norrisin epäonnea.

F1-media rakastaa kaikenlaisia jännitteitä, mutta todellisuudessa Verstappen ei ennätä kiriä kiinni ainakaan Piastrin etumatkaa. Se on tällä hetkellä 69 pistettä. Vaikka Verstappen voittaisi vastoin kaikkia todennäköisyyksiä kauden seitsemän viimeistä osakilpailua ja ottaisi myös täydet pisteet kolmesta sprintistä (Teksas, Brasilia, Qatar), riittäisi Piastrille vastapainoksi vähintään kolmas sija joka ikisestä startista.

Eikä näin tapahdu. Verstappen ei voita joka kerta radalla asettuessaan ja Piastrille Azerbaidzanin katastrofi oli väistämätön kangistuminen pitkässä juoksussa. Pettymyksensä nieltyään hän palaa entistäkin määrätietoisempana, kuten Norriskin.

 

TODENNÄKÖISESTI viimeinen ja ratkaiseva käänne kuljettajien MM-sarjassa nähdään kahden viikon kuluttua Singaporessa. Max Verstappen ei ole vielä koskaan voittanut siellä ja paljon downforcea vaativa rata ei sovi Red Bullille autolle lainkaan yhtä hyvin kuin Monza ja Baku.

Realistisesti tarkasteltuna kamppailu mestaruudesta on edelleen Piastrin ja Norrisin välinen. Miehet erottaa 25 pistettä. Se on yhtä aikaa vähän, mutta myös paljon. Norrisin täytyy jatkossa saapua toistuvasti Piastrin edellä maaliin, eikä hänellä ole enää varaa yhteenkään epäonnistumiseen.

Kädenvääntö McLaren-kaksikon välillä on äärimmäisen tasaväkinen, ja mikä koomisinta, typerät ja teennäiset sprinttilähdöt saattavat vielä nousta arvaamattomaan arvoonsa. Se olisikin huonon vitsin huipennus ja kertoisi lähinnä koko F1-sarjan rappiollisemmasta puolesta. Viihdettä yritetään edelleen järjestää keinotekoisesti aiemmista kokemuksista viisastumatta. Sprintit eivät oikeasti kiinnosta ketään ja uskottaviin aikakirjoihinkin noteerataan oikeutetusti yksinomaan GP-voittajat, ei Mikki Hiiri -kisojen ykkösiä.

Niin tai näin, MM-pysti 2025 on Piastrin tai Norrisin. Verstappen saattaa hyvinkin olla tämän kauden paras F1-pilotti, mutta ei kuitenkaan maailmanmestari.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025