Kokenut Pat Symonds yrittää varmistaa Valtteri Bottakselle kilpailukykyisen auton: “Tiedän mitä pitää tehdä”
Cadillac sai virallisen hyväksynnän oman F1-tallinsa perustamiseen maaliskuussa 2024. Ensi kauden alussa se liittyy 11:ntenä tallina formula ykkösiin.
Vaikka kyse on valtavan isosta yrityksestä, jonka taustalla on General Motors, ei mukaan tulo ykkösiin ole ollut helppo. Ehkä lopulta yksi helpoimmista asioista oli valita tiimin kuljettajiksi kokeneet Valtteri Bottas ja Sergio Perez.
”Tiimin kasvuvauhti on ollut jopa hieman pelottavaa. On hämmästyttävää, kuinka sitoutuneita mukana olevat ihmiset ovat tähän hommaan”, sanoi 2024 joukkoon liittynyt kokenut Pat Symonds, joka toimii Cadillacin teknisenä neuvonantajana.
”Saimme virallisen vahvistuksen F1:een pääsemisestä 364 päivää ennen tulevaa ensimmäistä kilpailuamme. Ihmisten sitoutuminen ennen virallista päätöstä oli aivan uskomatonta. Rekrytointi oli yksi suurimmista haasteista. Vuoden alussa meillä oli 159 ihmistä Isossa-Britanniassa työskentelemässä projektin parissa. Kun saimme maalikuussa vahvistuksen, meitä oli 209. Ja nyt työntekijäluku on jo 426. Kasvu on ollut todella nopeaa, eikä sellainen ole koskaan helppoa”, Symonds kertoo.
Cadillac on perustanut tukikohdan Silverstoneen, samalla yhtiö rakentaa uutta päätoimipaikkaa Indianaan, josta käsin tullaan johtamaan kaikkia sen moottoriurheiluprojekteja.
Symonds kertoi, että häntä vaikutti suuresti työn korkea laatu, kun hän liittyi tiimiin.
”Kun saavuin paikalle, ensimmäinen asia, joka pisti silmään, oli työn äärimmäinen laatu.
Siellä on monia asioita, jotka tehdään tismalleen kuten kärkitiimeissä. Haaste on iso ja tehtävää on vielä paljon.”
Symondsin mukaan ei ole helppoa rakentaa kilpailukykyistä autoa, mutta se ei myöskään ole uudessa tiimissä se hankalin asia.
”En koskaan väitä, että F1-auton rakentaminen olisi helppoa. Mutta olen tehnyt niitä urani aikana noin 40, joten tiedän suunnilleen, mitä pitää tehdä ja milloin. Vielä hankalampaa on infrastruktuurin rakentaminen, prosessit, logistiikka, uudet tilat. Niitä ei kenenkään tule tehtyä usein. Se on valtavan vaikeaa, ja vielä vaikeampaa, koska monella ei ole aiempaa kokemusta sellaisesta. Olemme kuitenkin onnistuneet mielestäni todella hyvin.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.