Hyppää pääsisältöön
Kuva
f-Cup
Täältä tullaan Imatra. Panu Plosila (vas.) lukee nuotit, kun Tuomas Plosila käskee Bemaria elämänsä ensimmäisessä naulakumeilla ajettavassa rallissa. Kuva: JiiVee Korpela

Asfalttiradat vaihtuvat rallin F-cupiin – "Siellä sukelletaan heti kerralla syvään päätyyn."

Kotimaisen rata-autoilun Legends-luokasta kausilla 2022 ja 2023 hopeaa ja pronssia ajanut kurikkalainen Tuomas Plosila seuraa setänsä Panu Plosilan ajokengän jälkiä rallin maailmaan.
23.1.2025

Tuomas hyvästeli rata-autoilun ja siirtyy rallin F-cupiin, jonka kauden avauskilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Imatran ympäristössä.

Plosilan tiimi viimeisteli viime vuoden aikana BMW 323 Ti Compact -ralliauton alkavaa kautta varten. Nyt on aika siirtää asfalttiradoilta hankittu vauhti lumi- ja sorapintaisille ralliteille. Kauden ohjelmassa on F-cupin viisi osakilpailua ja kisabudjetin taipuessa myös muita ralleja.

– Viime vuosi ralliautolla meni harjoitellessa. Olimme mukana muutamassa yksittäisessä rallissa, mutta tulokset jäivät laihoiksi. Teknisiä ongelmia oli paljon. Mukaan mahtui myös keskeytys omasta virheestä.

– Kisojen välillä autoon uusittiin paljon tekniikkaa. Viimeisin iso työmaa oli uuden moottorin rakentaminen täystuhon kärsineen ”pannun” tilalle. Uusi moottori on nykyaikaisempi kuin se edellinen moottori, ruoti Tuomas sisäänajoa ralliuralle.

F-cup oli Tuomakselle harkittu valinta.

– F-cupissa ovat mukana Suomen nopeimmat vanhemmilla kaksivetoisilla, turbottomilla autoilla kilpailevat kuljettajat. Heitä vastaan ajaessa pystyy mittaamaan oman vauhtinsa, Tuomas järkeilee.

Plosilan autokunta kilpailee kaksivetoisten laitteiden nuottiluokassa.

Kartturin analyysit

Jos Tuomas on vielä noviisi rallitouhuissa, kartturin penkiltä löytyy sitten vastaavasti mittava määrä kokemusta. Autokunnan kakkoskuljettajan pestistä vastaa Panu Plosila, jolle käynnistyy 34:s vuosi ralliautoilun merkeissä. SM-mitaleja Panulle on kertynyt niin kuljettajana kuin kartturinakin.

Muutaman Tuomaksen kanssa yhdessä ajetun rallin perusteella Panu heittää analyysin Tuomaksen vauhdista ralleissa.

–Silloin kun Tuomas alkoi puhua rallin ajamisesta, olin sitä mieltä, että rallit pitää aloittaa heti nuotitettavilla kisoilla. Tuntien miehen kilpailuvietin pimeät rallit olisivat tulleet liian hintaviksi.

–Ajettujen kisojen perusteella voin sanoa, että Tuomaksessa on riittävästi potentiaalia ajaa ralleja. Tarvitaan vain lisää rutiinia nuoteista ajamiseen. Vain ajamalla ja treenaamalla vauhti ja varmuus kasvavat, Panu tietää.

Tulevan lauantain Imatran keikkaa Panu ei veikkaa helpoimmaksi tavaksi aloittaa F-cupin rallisarja.

–Siellä sukelletaan heti kerralla syvään päätyyn. Rallin vähäiset kisakilometrit Tuomaksella ovat sorapinnalta. Nyt sarja avataan piikkipyörillä, joista Tuomaksella on kokemusta vain muutaman kilometrin verran. Lisäksi luokassamme on vastassa useita F-cupista mitaleita ajaneita kuskeja. Ei ole helppo avaus, mutta tehdään se mihin pystymme, Panu sivaltaa.

Tehoissa altavastaajina

Imatralla Plosilan autokunta saa luokassaan vastaansa 13 muuta kilpailijaa. Lähtöluettelo paljastaa, että kurikkalaisten auto on tehoiltaan luokan kesymmästä päästä. Luokan kärkiautot nauttivat keskimäärin sadan hevosvoiman lisätehosta.

–Asia oli tiedostettu jo silloin kun auto hankittiin. Kesällä tehot ovat varmasti enemmän ratkaisevat. Talvelle kun pito renkaiden alla on rajoittunut, sitä voi jotenkin pärjätä vähemmilläkin tehoilla. Meillä on paljon opittavaa ralleista. Eivät pelkät tehot ratkaise sijoitusta, Tuomas perustelee.

-Haluan ajaa maaliin, mutta haluan ajaa myös rallia. En tietenkään halua olla viimeinen, enkä myöskään ”pekuloora” asialla enempää, vaikka kyllä tässä itsellä on sijoituksesta joitakin ajatuksia, Tuomas heittää.

Viime kauden rallien muutamilla erikoiskokeilla ja testipätkillä Plosilan kisapirssin tehoalivoima ei pahemmin kellotuksissa näkynyt.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025