Hyppää pääsisältöön
Ensimmäinen varsinainen erikoiskoe toimii reippaana 413 kilometrin lämmittelynä ennen huomenna alkavaa 48 tunnin erikoiskoetta. Taktiset pysähtymiset värittivät päivää.
Reitin osalta palattiin lähes normaaliin päiväjärjestykseen. Kokonaismatkaa kertyy 967 km, josta erikoiskoetta vain 327 km. Erikoiskokeen alku on teknisempää puikkelehtimista, mutta sen jälkeen päästiin yhdelle kilpailun nopeimmista jaksoista. Nopeilla jaksoilla ajan voittaminen on vaikeaa, mutta niissä voi helposti hävitä paljon, tai jopa koko pelin.
Ensimmäinen varsinainen erikoiskoe toimii reippaana 413 kilometrin lämmittelynä ennen huomenna alkavaa 48 tunnin erikoiskoetta. Taktiset pysähtymiset värittivät päivää.
Huominen kilpailu käynnistyy prologin tuloslistan mukaisessa järjestyksessä, mutta FIA:n ja FIM:n luokkien kymmenen nopeinta saavat valita lähtöpaikkansa. Prologin aikoja ei lasketa mukaan lopputulokseen.
Kahden viikon aikana aavikolla sattuu ja tapahtuu. Jokaisessa luokassa on joukko ennakkosuosikkeja, mutta onko sittenkään kukaan tässä luetelluista kuljettajista lopulta kategoriansa ykkönen? Ehkä on, ehkä ei – Dakar on täynnä yllätyksiä. Luomme katsauksen jokaisen ryhmän kuumiin nimiin seurannan helpottamiseksi.
Dakar-rallin historia juontaa juurensa vuoteen 1977, jolloin ranskalainen seikkailija Thierry Sabine eksyi moottoripyörällään Libyan aavikolla osallistuessaan Adibjan-Nice Rallyyn.
Mr. Dakar on kuitenkin ranskalainen Stephane Peterhansel. Ensin pohjalle kuusi voittoa moottoripyörällä ja sen perään kahdeksan voittoa autolla.
Vauhdin Maailma 1/2025