Hyppää pääsisältöön
Kuva
Liam Lawson ja Oliver Bearman (Red Bull)
Liam Lawson (kesk) ja Oliver Bearman (oik) ovat kauden kuudesta rookiesta kokeneimmat.

F1:ssä poikkeuksellisen paljon keltanokkia – ketkä pärjäävät, ketkä eivät ja onko luvassa romurallia?

Muutos kuninkuusluokassa on iso. Viime kauden alkaessa rookie-kuljettajia ei ollut yhtäkään, nyt heitä on peräti kuusi. Toki osa heistä on jo päässyt ajamaan jokusen F1-kilpailun. Uusi naamoja ovat Haasin Oliver Bearman, Alpinen Jack Doohan, Sauberin Gabriel Bortoleto, Mercedeksen Kimi Antonelli, Racing Bullsin Isack Hadjar ja Red Bullin Liam Lawson.
Teksti
13.2.2025

Liam Lawson on ajanut 11 GP-kilpailua, Bearman kolme ja Doohan yhden. Muut eivät yhtäkään. Kaverien keski-ikä on nipin napin yli 20-vuotta, joten radalla on paljon nuorta voimaa.

Kuva
Liam Lawson

Haasin Oliver Bearman uskoo, että poikkeuksellisen suuri joukko rookie-kuljettajia auttaa häntä tekemään hyvän tuloksen ensimmäisellä täydellä F1-kaudellaan.

- Onhan se hieman helpottavaa, kun tietää, ettei ole ainoa rookie. Meitä on nyt kuusi samassa tilanteessa, Bearman kertoo Autosportille.

Kuva
Gabriel Bortoleto

19-vuotias britti sanoo tuntevansa muut rookiet melko hyvin.

- Ajoin Jack Doohania vastaan F2:ssä vuonna 2023. Antonellia, Bortoletoa ja Hadjaria vastaan ajoin viime vuonna. Kimin tallikaverina olin vuoden. Gabrin kanssa olemme olleet jo pari vuotta hyviä ystäviä. Olen todella innoissani, kun pääsen nyt ajamaan F1:tä heidän kanssaan. Tästä tulee todella hienoa.

Kuva
Jack Doohan

Rookieista monille tuntemattomin on 20-vuotias Hadjar. Hänen valintaansa RB:lle ihmeteltiin.

- On todella jännittävää saada tällainen mahdollisuus. Tämä on todella iso asia minulle, perheelleni ja kaikille, jotka ovat uskoneet minuun alusta asti, kertoi Hadjar F1.comille.

Kuva
Isack Hadjar

2014-2018 Hadjar ajoi kartingia. 2019-2020 Ranskan F4-sarjaa, jossa hän oli seitsemäs, seuraavana vuonna kolmas. Kaudella 2021 hän sijoittui viidenneksi Formula Regional Europessa, 2022 F3:ssa neljänneksi. 2023 oli edessä siirto F2:een, debyyttikausi toi sijan 14 ja paikan Red Bullin sekä Alpha Taurin testikuljettajana.

Viime kaudella F2:sta tulikin jo hopeaa, ja ylennys kuninkuusluokkaan.

- Olen edennyt kartingista formulaluokkiin, tätä F1-paikkaa varten olen tehnyt töitä koko elämäni ajan. Tämä on unelmani, Hadjar hehkuttaa.

- Tuntuu kuin olisin astunut ihan uuteen universumiin. Pääsen ajamaan maailman nopeimmilla formula-autoilla maailman parhaita kuljettajia vastaan. Tästä tulee valtava oppimisprosessi, mutta olen valmis paiskimaan paljon töitä ja teen parhaani tiimin eteen.

Kuva
Kimi Antonelli

F1 on nuorentumassa koko ajan, trendi on selkeä. Aiemmin uusille nuorille kuljettajille annettiin joka tiimissä kauden aikana kaksi mahdollisuutta ajaa vapaissa harjoituksissa, tällä kaudella määrä on neljä.

Mitä kuusi rookie-kuljettajaa sitten tarkoittaa kilpailujen kannalta? Jotkut ovat povanneet ankaraa romurallia, osa tasoerojen repeämistä entistäkin suuremmiksi.

F1-toimittaja Morgan Holiday on tehnyt oman arvionsa siitä, ketkä rookiet tulevat menestymään odotuksiin nähden parhaiten, ketkä heikoimmin. Hänen listallaan ykkösenä on Bearman, toisena Bortoleto, sitten Antonelli, Hadjar, Lawson ja viimeisenä Doohan. 

Olemme ainakin hiukan viisaampia, kun kauden avauskilpailu Australiassa 31 päivän päästä on ajettu.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025