
Tuukka Taponen on kuin Kummelin työkoneiden arvonta -sketsin huono-onninen työmies, mutta Ferrari luottaa yhä suomalaiseen, joka joutuu jatkuvasti ajamaan äärirajoilla
F3-kuljettaja Tuukka Taposen kausi on kuin suoraan Kummelin työkoneiden arvonta -sketsistä. Kauteen lähtiessä tiimien voimasuhteet olivat täysin pimennossa, sillä luokassa otettiin käyttöön uusi auto.
Mikä tiimi saisi heti säädöt kohdalleen? Valittavasti se ei ollut Taposen ART Grand Prix -talli. ART on ollut koko kauden takamatkalla varsinkin Trident- ja Campos-tiimeihin nähden.
Taponen on kuin se Kummelin työmies, jolle lankeaa aina arvonnassa heikompi vehje ja joka kiroaa: ”Voi perkele!” Voitontahtoinen lohjalainen ei vain pysty ajamaan ykkössijasta ART-autolla.
”Onhan se ärsyttävää. Kyllä se suoraan sanoen ketuttaa, että ei pysty parempaan”, Taponen myöntää Vauhdin Maailmalle.
Hän myöntää myös sen, että muutama kisa on mennyt pieleen, koska hän ei ole onnistunut tuiki tärkeässä aika-ajon viimeisessä vedossa. Taponen kuitenkin muistuttaa auton merkityksestä. Kun Tridentin ja Camposin kuljettajille riittää alle 100 prosentin puhdas suoritus aika-ajon top3-tulokseen ja hyvällä ajolla pääsee paalulle, Taposen on puristettava joka viikonloppu itsestään 101 prosenttia, jotta yltäisi kahdeksan parhaan joukkoon.
”Silloin joutuu olemaan huomattavasti enemmän pidon äärirajoilla kuin kärkitallien kuljettajat, mikä tarkoittaa, että virheitä tulee helpommin. Ja tässä luokassa on pakko olla aika-ajon 12 parhaan joukossa, muuten viikonloppu on pilalla”, Taponen kertoo.
”Pari tallia [Trident ja Campos] pärjää perustekemisellä viikonlopusta toiseen, ja pari muuta tallia pystyy voittamaan yksittäisiä kisoja, kun saa hyviä onnistumisia. Mutta niitä voittoon vaadittavia tosi hyviä suorituksia ei vaan yksinkertaisesti joka viikonloppu pysty tekemään.”
Unkarissa Taponen vihdoin onnistui muutaman vaisun kisan jälkeen ja ajoi pääkilpailun kolmanneksi. Hän nousi ensimmäisen kerran pääkisan podiumille. Hän on sarjassa kahdeksantena, kun jäljellä on vielä Monzan GP syyskuun alussa.
Kummelin työkoneiden arvonta -sketseissä Heikki Silvennoisen näyttelemä työmies saa aina veturin tai vastaavan laitteen, kun Timo Kahilaisen näyttelemä työmies reisiinan tai vastaavaan laitteen. Jos Taponen on sketsin Kahilainen, niin Rafael Camara on Silvennoinen.
Taposen tapaan Ferrarin kuljettaja-akatemiaan kuuluva Camara on hallinnut sarjaa Tridentin autolla, ja Taponen nostaakin brassille hattua. Tridentin auton merkitystä kuitenkin korostaa Taposen mukaan se, että kisojen kärkipäässä on ollut tiimiin kuljettajia, joiden aikaisempien vuosien näytöt ovat ohkaisia.
”Camaralla on hyvä historia aiemmilta vuosilta, mutta Tridentin kahdella muulla kuskilla Noah Strömstedillä[sarjan kuudes] ja Charlie Wurzilla [sarjan kymmenes] ei ole oikein minkäänlaista menestystä alla, ja kun he nyt pärjäävät noin hyvin, se kertoo siitä, että niiden tiimi on ollut vahva heti kauden alusta lähtien.”
Myös kokemus auttaa paljon. Campos-tiimin kuljettajat Mari Boya ja Nikola Tsolov ovat pistetaulukossa toisena ja kolmantena.
”He ajavat jo kolmatta vuotta F3:ssa”, F3-tulokas Taponen sanoo.
Menneitäkään ei kannata unohtaa, ainakin Taposen mieli on tyynempi, kun hän katsoo välillä peruutuspeiliin. Hän tietää kykynsä. Esimerkiksi Camaran nimi on jo alkanut vilahdella, kun mediassa pohditaan F1-tiimien tulevia kuljettajia. Siitä ei ole silti kovin pitkä aika, kun Taponen päihitti Camaran.
”Reilu vuosi sitten regionalin Lähi-idän sarjassa pystyin voittamaan kilpailuja, ja tiedän, että kisoja pystyn yhä voittamaan, kun kaikki asiat ovat kunnossa. Silloin Camara oli kolmas sarjassa. Se oli vielä Camaran toinen kausi siinä samassa luokassa, ja minä olin tulokas ja pystyin voittamaan sen sarjan. Sen takia tätä kutsutaan motorsportiksi”, Taponen kertoo ja jo vähän naurahtaakin.
Moni kuljettaja vaikuttaa voittamattomalta, kun he ovat parhaassa autossa ja tiimissä, mutta hekin laskeutuvat tavallisen kuolevaisen tasolle, jos auton suorituskyky hiipuu. Jatkuva äärirajoilla ajaminen johtaa virheisiin ja vie mahdollisuuden päästä flow-tilaan.
”Jos katsoo vaikka Max Verstappenia formula ykkösissä: pari vuotta sitten riitti, että hän vain ajoi, ja hän eteni voitosta voittoon. Ja nyt ei riitä voittoon, vaikka hän kuinka vääntää. Ja tulee niitä virheitäkin helpommin. Se on niin pienistä asioista kiinni. Moni, joka seuraa formulaa ei välttämättä ymmärrä sitä ja ajattelee, että eihän tuosta tule mitään, jos joku ei menesty heti.”
Taposen mukaan hänen ei tarvitse olla huolissaan asemastaan, vaikka tulokset ovat olleet haluttua heikompia.
”Kun ollaan rehellisiä ja koitetaan tehdä paljon töitä, se riittää siihen, että ei minua välttämättä potkita Ferrarilta ulos, vaikka tulokset eivät välttämättä ole parhaita mahdollisia. Käymme asioita läpi viikonlopun aikana. Ne ihmiset, joiden pitääkin tietää, tietävät faktat, ja se on niille fine. Niille ei tarvitse selitellä.”
Suomalaisen kausi on ollut joka tapauksessa vaikea.
”Ei tähän kauteen voi olla tyytyväinen. On ollut aika paljon ongelmia, jotka ovat vaikuttaneet aika suuresti tuloksentekoon. Ja tietysti, jos tulosta ei tule, se saa tilanteen näyttämään huonolta katsojien silmissä. On ollut monta muuttujaa matkassa.”
Taponen sanoo, että ART-auton ongelma on kyllä tiedossa, mutta hän ei voi sitä paljastaa.
”Se ongelma on meillä kaikilla kolmella tiimin kuljettajalla. Sen ratkaisemiseksi tarvitaan aikaa, jota ei oikein ole kauden aikana. Treeneissä ajetaan 2–3 kierrosta, ja sitten on jo aika-ajo. Siinä ei voi testata mitään suurempia asioita.”
Taposen mukaan jokaisella tiimillä on oma tyyli ja filosofia, miten auto säädetään. Koska uuden auton myötä kaikki F3-tiimit aloittivat puhtaalta pöydältä ja tavallaan sokkona, ennen kautta ei voinut tietää, mikä tiimi onnistuisi. Tietyllä tavalla tiimien voimasuhteet ratkesivat jo talvella.
”Kun tiimi lähtee oikealla askeleella ja filosofialla kauteen, se on huomattavasti helpompaa viedä läpi hyvin. Mutta kun tiimi lähtee vähän väärällä askeleella kauteen, eikä ole ihan perillä kaikista asioista, silloin on vaikea kausi tulossa. Koska filosofiaa pitää muuttaa kesken kauden, jotta auton saa toimimaan paremmin. Joten asiat täytyy tehdä talvella oikein, siten että on hyvä fiilis kauteen lähtiessä.”
Taposen alkukausi sujui hyvin, mutta sitten hänelle tuli neljän huonon kisaviikonlopun suora, joka päättyi Unkarin kolmossijaan.
”Niistä neljästä Barcelona meni pilalle teknisten ongelmien takia, mutta kolme seuraavaa olivat minulle henkilökohtaisesti hankalampia enkä onnistunut viimeisellä rengassetillä aika-ajoissa. Se on niin raakaa peliä. Aika-ajossa on pakko onnistua sillä viimeisellä setillä. Red Bull Ringillä olin ennen viimeistä settiä sijalla 9, Silverstonessa sijalla 6 ja Spassa sijalla 6. Ja loppujen lopuksi olin aika-ajoissa sijoilla 20, 21 ja 29.”
Unkarin viikonlopun jälkeen sarjassa on pieni tauko. Taposella ei ole lomalle selkeitä suunnitelmia, mutta suunta on sitäkin selvempi:
”Suomessa asuva suomalainen on, että jees, pääsee lomalla Italiaan. Mutta minä asun Italiassa ja olen, että jees, pääsee lomalle Suomeen!”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.